Djuren vi äter..

Om någon undrat varifrån vi får vår mat - i form av kött, mjölk och liknande - så tänkte jag visa hur det ofta ser ut.. Jag tycker att alla bör vara medvetna om vad det är vi stoppar i oss - folk vet inte det här och det är lätt att blunda för saker och ting (om man egentligen tycker att det är obehagligt) när det bara ligger i en plastförpackning i affären. Hur hade djuret det när det levde? Tar man sitt ansvar när man köper sin mat.. hur påverkar den här handligen saker och ting? Allt man gör påverkar ju något annat..
Sverige sägs vara långt fram i djurhållning i världen och djur i produktion här ska vara de som har det väldigt bra jämförelevis.
Dessa gårdar som jag visar är inte ekologiska eller liknande, det är konventionell djurhållning - dvs. vanlig djurhållning varifrån all "vanlig" mjölk, ägg och kött tas.

Här är uppfödning av slaktkyckling. Såhär lever din kyckling innan den hamnar i frysdisken och tillslut i ditt hem.
På bilden är kycklingarna ca 13 dygn. De ska leva i det rummet tills de är 35 dygn. Det är totalt 40 000 kycklingar i det rummet och i samma byggnad fanns ett till rum med lika många kycklingar. Enligt uppfödaren så hade kycklingarna det "bra". Ljuset regleras väldigt mycket, då direkt solljus gör dem aggressivare vilket gör att de kan picka/hacka varann, ofta till döds. Vilken tur va? Det var inte heller trångt enligt henne. Hon kunde gå rad upp och rad ner när hon gjorde sin dagliga koll (där hon hade med hinken hon lade de kycklingarna som dött inuti) och kycklingarna hade plats att flytta sig, sa hon. Hon sa att hon i princip aldrig var ledig för hon hade så svårt att släppa det - hon bara oroade sig för sina kycklingar om hon inte var där..
Det mest obehagliga var, enligt mig, tystnaden utanför byggnaden. Det stod en byggnad, mitt ute längs en lantväg, knäpptyst och "rent" (det måste vara minst 6 m mellan byggnad och omgivande vetegation/byggnader) och inuti fanns 80 000 levande individer.



På gården som hade kor (till mjök och kött) hade de hela "livscirkeln". De hade BB, de hade kalvuppväxt, mjölkning, insemination osv. Den här gården var - om jag uppfattat det rätt, en bra gård där djuren hade det bra, med relativt modern utrustning och miljö.



 

Här var en del av kossornas "hem". På sista bilden ser vi deras mat-"drive-in" eller vad man ska kalla det. Alla korna har en elektronisk dosa runt halsen som visar vilken ko det är som går in i matplatsen för att äta. Då får kon så mycket mat som hon ska ha.. efter hur hon mjölkar och hur mycket hon ätit tidigare osv.

 

Ett par bilder på tjurarna.. Lite trångt kan man tycka kanske..? Men vad gör det, de ska ju ändå till slakt - och de har ju inga juver som de kan trampa på  och förstöra mjölkningen med, eller hur?

 

Och här ser vi var vår mjölk kommer från.



Jag tänkte visa grisar också.. och kanske hjortuppfödningen också (bara för att visa ett bra exempel) - men jag gör det senare. Grisarna var det jag reagerade starkast för och helst skulle man sluta med grisar helt - jag ser bara ett stort plågat misstag som människan avlat fram. Tur att det tas upp i media nu senaste tiden också, det med anmälningen av gårdar.
Det är, som jag sagt många gånger förut, konstigt att vi som (vad vi vet) kan tänka längst - vi kan tänka framåt - är de som förstör mest. Usch.

Kommentarer
Postat av: Monkan

Näe, ingen egen pepparkaksdeg. Det orkade jag inte, men jag skulle vilja göra det! Det är nog mumsigt. Men nu har vi typ femton kg pepparkakor här hemma, köpta och egenbakade, så det blir nog int nå.



Hemskt det där med djuruppfödningen. Köttkonsumtionen är så sjuk, tänk att djuren är VAROR som typ.. bröd. Eller nåt. Sjukt är det iaf, och helst av allt skulle jag och Magnus bli vegetarianer, men det är ju supersvårt att avstå från sånt. Men man kan ju dra ner på det, typ sluta äta kött som pålägg på mackor och äta mer vegetariskt. Och det man köper så köper man ekologiskt osv, även fast det inte heller är det bästa. Men det finns iaf bättre och sämre val, så då är det väl bara att välja det bättre. Usch.

2009-11-30 @ 13:56:46
URL: http://winks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0