Djuren vi äter - Grisar

Jag tänkte skriva ett litet update-inlägg, men stötte på hemskheter gällandes produktionsdjur igen och kom på att jag aldrig gjorde något inlägg om grisar tidigare.. Jag tänkte inte skriva något speciellt långt inlägg, utan hänvisar till filmen nedan istället. Den är ganska lång - 15 min - men verkligen värd att se. Jag har, som jag skrivit tidigare, knappt köpt griskött längre sedan jag i september var och besökte två grisgårdar i närheten av Kalmar. Nu efter att ha sett den här filmen tror jag inte att det blir mycket griskött alls här hemma.

Ett liv som gris from Djurrättsalliansen on Vimeo.

 

I filmen tas massa olika saker upp som även jag tänkte på när jag var på där på gårdarna..
Bland annat att det låg döda grisar här och där i boxarna (och en skottkärra full i korridoren som snabbt och omärkbart försvunnit när vi gick ut där igen), att grisarna hade stora liggsår och att många var skadade - t ex hade svårt att gå -, vilket man inte gjorde något åt.
I och med att kursen vi var där med var en etologikurs, så tittade vi mycket på beteende och möjligheten till att utföra beteenden.. Naturligt ägnar grisar väldigt mycket av sin vakna tid åt att böka med dess starka tryne, för att leta efter mat exempelvis. De bygger också bon att sova i - speciellt suggor som ska till att föda. Det löser man genom att ha halm på golvet i stallarna som de får använda till det. Det är tyvärr många som anser att några få halmstrån räcker.. eller att det inte behövs alls. Får djur inte utföra beteenden som de känner stark motivation till så hittar de alternativa beteenden för att döva lusten till det ursprungliga beteendet.. vilket kan visa sig som tuggande på stålbalkar eller varandra.
En annan sak som är viktig är hygienen.. för trots alla myter om att grisar är just "grisiga", det vill säga lortiga djur, så är det snarare tvärtom - de är mycket renliga djur. De vill kunna sköta sin hud och hålla den ren från smådjur och parasiter genom att rulla sig i vatten och lera (därav myten?) och de vill kunna skilja på sovplats, matplats och avföringsplats. Istället ser man massa nerlortade djur som inte ens har möjlighet att undkomma avföringen från sig själv och andra.

Nu blev det visst ett långt inlägg ändå.. men det är viktigt. Viktigt att förstå att man inte står utanför, utan att alla är delaktiga. Varenda en är delaktig och bidrar till allt på något sätt.

 

Mamma, med sina lite äldre barn på "BB":

 

Ungefär såhär såg liggsåren ut (oftast betydligt större och färska/infekterade):

 

Två döda kultingar ligger i halmen hos mamman och resten av ungarna..

 

Suggor som är inseminerade (eller möjligen dräktiga - minns ej):


Kommentarer
Postat av: Angelica

Nej men fy vad vidrigt! Nu är det slut på griskött här hemma! Aldrig att jag kan käka det nu utan att se de stackars grisarna framför mig! :'( Hur kan de få fortsätta ha grisar när de behandlar dem så där!?

2010-04-17 @ 10:18:45
Postat av: Weronika

Jag vet, visst är det hemskt!? Jag förstår inte heller det där. Det finns ju bättre gårdar än de som tas upp i filmen, men jag tycker fortfarande inte att de är bra alls. Och man vet ju inte vilken gård just köttet som man själv köper kommer från. Jag tror att det behövs betydligt bättre regler att följa och kanske hårdare straff för såna som inte följer dem, men då måste folk ju på något sätt visa att man inte accepterar det där.. hur man nu ska göra det. :/

2010-04-17 @ 12:47:58
URL: http://weronikag.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0