Onsdag - naturvårdsbiologin och hundpromenaden..

Det är såå mysigt att det börjat regna - kände att jag behövde lite sånt här mysväder med lite halvmörker och rengstrimmiga rutor.
Det var ju bra länge sen jag skrev något här i bloggen. Tyvärr så känner jag mig liksom inte speciellt motiverad och så drar jag mig för det. De få gånger när jag känner att just den där grejen vill jag skriva om - då har jag aldrig tid! Och så blir det bara tråkiga uppdateringar om vad jag har för mig, som ser ungefär likadana ut allihopa.
Nåja, här kommer en till..

Jag har lite halvsegt hållit på med plugg under veckorna: tre förmiddagar i veckan har gått åt till föreläsning och artikelseminarier - vilket gått bra! Vissa artiklar har varit väldigt tunga att läsa - vet inte om det är någon som läser här som brukar/har fått läsa riktiga vetenskapliga artiklar.. men de är iaf på engelska såklart, fulla med svåra ord, siffror och statisktiska analyser och uträkningar. Jag har, varje gång en artikel med många statistiska test kommit upp, tänkt att jag nog måste gå om statistikkursen jag läste för 2,5 år sedan - det är alldeles för länge sen och nuförtiden känner jag bara igen uttrycken - jag kan absolut inte förstå vad det skrivs om. Inte bra inte bra.
Nu är iaf föreläsnings/seminarieveckorna slut och nästa vecka börjar vi med lite annat. På måndag ska vi börja lära oss att göra en PVA.. en sårbarhetsanalys med andra ord. Man gör alltså en statistisk analys på hur sårbar en art är, om jag förstått det hela rätt.. Sen är det en heldagsexkursion ute vid Segerstad också. Sen är det mer jobb med analysen, plugg till tentan som är om bara några veckor och efter det blir det en hel arbetsveckas exkursion då vi kommer att åka omkring och titta på en massa saker i en stor del av södra Sverige.. vi avverkar nog de flesta landskapen som ligger nedanför värmland till skåne. Kul! Fast jobbigt känns det, att inte träffa mina hjärtan under så många dagar.
Leia har blivit mycket bättre på att vara ensam de få timmarna nu. Hon drar ner skorna från skostället och slänger dem lite hit och dit tror jag, men sen har de inte sett så stökat ut alls. Det känns riktigt bra att hon (förmodligen?) kan lägga sig och ta det lugnt medan vi är borta. Jag har dock fått uppfattningen om att hon blir lugnare om vi går en i taget, alltså att en av oss redan gått någon timme tidigare. Vet inte om det stämmer men..
Imorgon ska vi på frukostshopping på HM mellan 7.30 och 9.30 (leta lite fint åt Björn). Vi får se då hur hon kommer att ta att både matte och husse sticker iväg på samma gång.

I helgen blir det lugna puckar. Vilket känns lite konstigt. Det har alltid varit något sorts galet galejj på valborg och jag har nog inte mått bra en enda 1:a maj sen jag var 14. Samtidigt känns det skönt att få en lugn helg med min älskling, då han ju förförra helgen var i Hofors och förra helgen var hans kompis från Hofors här - så vi har liksom inte riktigt umgåtts så mycket senaste veckorna.

Får se om jag uppdaterar lite imorrn - måste komma igång lite här ju!

Foton från min och Leias promand idag: (de sista två bilderna är med största sannolikhet en Spillkråkas verk - är man hungrig så är man..)










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0