Onsdag: Hemtenta och vargjakt.

Är mitt uppe i min hemtenta i etologi jag jobbar på. Har ju mellan måndag och fredag på mig, så det gäller att gasa på. Jag känner mig ganska lugn ändå, har bara en av tio frågor kvar - men jag måste också kolla igenom de andra. Vilken tid det har tagit! Trots att jag ju känt igen och åtminstone lite vagt kunnat svara på varje fråga så har jag suttit tre heldagar nu och är inte klar än! Nåja, förhoppningsvis kan jag runda av tentan imorrn.. behöver verkligen någon dag extra till mitt andra arbete jag skriver.. i samma kurs.

Som alla vet så är det svinkallt. Som några vet, som jag skrivit tidigare så är vår lägenhet värdelös på att utestänga kyla. När vi kom hem i lördags kväll var det 15 grader här inne! Elementen var redan på för fullt, så vi satte igång spis/ugn och värmeljus, men temperaturen hamnade inte på mer än 16 och nästan upp på 17 på söndagsförmiddagen. Så vi åkte iväg för att köpa en sån där liten fläktgrej som sprutar ut varmluft. Det var slut på flera affärer och jag var trött och redo att åka hem, men Björn ville inte ge upp. Så vi åkte in till stan också och där lyckades han hitta två stycken på Clas Ohlson. Yey. Nu är innetemperaturen uppe på 20, ibland nästan 21. Då har vi den som sprutar luft på dygnet runt (ståendes i det rum vi är - i den änden av lägenheten som vi inte är i är det betydligt kallare) och den andra som är mer som ett element, på dagarna. Får frysstunder då och då - men det är så skönt med varmluften! Det är värre ute, det är knappt så jag klarar av att vara ute.. Leia ska vi inte prata om ens. De längsta promenaderna hon fått senaste tiden är max 15 min. Hon försöker hela tiden springa, vilket är ganska svårt när man är kopplad, och efter en stund börjar hon studsa på benen, ja krampa antar jag. Konstigt nog är hon lugnare och tröttare inne också - trots att hon får betydligt mindre motion och aktivering. Har lite dåligt samvete med aktiveringen där men jag har ju fullt upp med hemtentan och Björn är i skolan och pluggar till sin. Försöker ändå lägga en träningshalvtimme eller lekstund då och då - det verkar funka iaf!

Fick ett paket med sommarkläder från HM i lördags kväll också. Kändes ju väldigt passande att prova bikinis i vår "sommarvarma" lägenhet.. Men det blev faktiskt till att behålla en blå bikini (så färgglad har jag nog inte varit sen jag var liten), en kofta med skärp och halv ärm, ett svart lite oversize linne med midjeband och en kökshandduk och löpare. Har fått en massa andra kataloger också, så kliar det i beställningsfingrarna vill jag lova. Men jag försöker hålla mig. Med tanke på hur mycket jag skickade tillbaka i det där HM-paketet så funkar det rätt bra.

Jag och syrran har gjort upp ett godiskontrakt också, sen den första.. Vi båda vill sluta äta så mycket godis och andra onyttigheter, sluta köpa så mycket sånt och minska ner på bakandet. Försöka äta mindre godis och mer mat, grönsaker och frukt helt enkelt. Så en gång i veckan är vi tillåtna att baka en sak.. Nog för att det gått bra dessa dagar, men det är inte utan att man längtat bra mycket till fredag då det blir bakdag.

Annars då? Vargjakten startade i lördags. Jag blir upprörd bara jag tänker på det. Det handlar inte om att man inte ska få jaga/driva naturvård - det är självklart. Men .. ja.. det finns så mycket att säga. Jag mår dåligt av att tänka på det.
Men det främsta handlar väl om att man för det första kanske inte bör jaga en så ostabil stam - de har ju precis etablerat sig! Att chansa sig fram på detta sätt - typ "vi vet inte vad resultatet blir men vi testar ändå!" är något man inte skulle göra många gånger med någon annan fråga och jag känner mig lite fundersam vad som har fått detta beslut att gå igenom..
För det andra tycker jag inte att man ska låta jägare (som det ju inte är en hemlighet att ett varghat finns etablerat hos alltför många av dem) jaga dessa. Detta är ingen jakt man får ut något av förutom att få döda. Vilket jag blir smått äcklad av. Men det hör inte hit. Jag tycker att det istället borde vara hos något naturvårdsarbete den här uppgiften hamnar. Inte hos jägare som tar sin licens på "ett kick" och gör det hela till någon sorts tävling.. vilket ju resulterar i det som hände, att för många sköts.
För det tredje och det jag funderat mycket på: VARFÖR skjuter man bara vilken varg som helst?! Vi VET hur vargar fungerar socielt, vi VET att deras flockar bygger på alfaparet med deras ungvargar. Vi vet att ungvargarna stannar hos de vuxna ett - ett par år och lär sig att jaga och så från de vuxna. Vad händer om vi skjuter/skjutit av ledarvargar där endast väldigt unga vargar finns kvar.. Om inte det främjar problemvargar (de som söker sig till människobebyggelse och söker föda där), så vad gör då det?


Nu ska jag nog gå och lägga mig med mina två fina. Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0