Hunden, promenaden, lunchen, fredagen.

Goddagens.
Är precis hemkommen från en långpromenad med hunden och sitter och stoppar i mig lunch. Gjorde en quinoasallad med rödbetor, feta, rödlök, stekt babyspenat, valnötter och vitlök igår som får duga idag också tillsammans med stekt haloumi och zucchini!
Leia fick precis ett öra också efter att vi tränat lite tandvisning och undersökning av kroppen. I och med att hon avskyr att få klorna klippta så lägger jag in undersökning av tassar och klor i undersökning av resten av kroppen för att försöka avdramatisera tassarna. Funkar bra, men hon går inte längre än till att klosaxen kan ligga på golvet brevid oss - håller jag den i handen så studsar hon iväg när jag ska ta tassen i handen. Så kloklippning här hemma sker med munkorg på, då hon faktiskt hugger efter klosaxen. Mest för att jag inte ska vara spänd - och det går ändå rätt smidigt, är rätt flink med klosaxen (efter att ha klippt Saba i alla år), förutom ett par morrningar från Leias håll.

Vi gick iaf en ny väg, jag inte gått förr. En jättefin naturstig ungefär från frödingstenen (fast på andra sidan ån) och längs ån mestadels, förbi ridklubben osv. Jag brukar gå längs ån på andra sidan så lite konstigt är det att jag inte gått där förut. Som sagt, riktigt mysigt - men så himla lerigt, så jag väntar nog tills det varit torrt ett bra tag ute, eller också tills det blir frost, innan det blir promenad där igen. Leia hade tokrus mest hela tiden och jag försökte verkligen få henne att lugna sig - men det är svårt att veta hur när hon är lös samtidigt. Allt är värt att springa efter enligt henne när hon är sådär; småfåglar, stora fåglar, en gammal doft, ett prassel.

Funderar på att köra allmänlydnad/vardagslydnad med henne igen. Hon gick ju det för ett år sen, men hon löpte/var skendräktig precis då, det var hett ute mestadels (hennes hjärna slutar fungera när det är för varmt) och hon var ganska ung.. Plus att både jag och Björn gick på kursen och hon fick svårt att koncentrera sig när den andra personen satt på sidan av planen. I mina ögon var hon en av de bästa hundarna där (om man nu ens kan jämföra) - men koncentrationen efter en stund var nog bland de sämsta, så det skulle vara skönt att göra det igen - mer ordentligt denna gång. Får se hur det blir.. brukshundsklubben här i Karlstad förstår jag ingenting av när jag tittar på deras hemsida, så det kanske blir en privat hundklubb, kikar lite på två olika just nu..

Ikväll blir det iaf film och godismys! Vi slänger ihop potatisklyftor, fylld lövbiff med sås och en sallad och sen tänkte jag göra en blåbär/hallonpaj också. Men först blir det till att läsa lite mer skola och kanske dammsuga också.

Här är några bilder från i måndags när jag och Leia var ute i skogen och hittade massa svamp på mitt och Björns kantarellställe! Leia som var tokig även då tröttnade på att jag bara satt still och började gräva hål och bita på pinnar..








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0