Jullistan

Nu har vi tagit vårt pick och pack (hela bilen blev full!) och åkt de 28 milen till Hofors och mammsen och pappsen. Här är det riktigt vinterväder med träd tyngda av ordentligt med snö och stora plogvallar och finfina skidspår (testades igår kväll), så nu har min julkänsla börjat infinna sig - underbart! Därför tycker jag att en jullista kan vara på sin plats!



Hur och med vilka ska du fira jul i år?
För mig är julafton, juldagen och annandagen tre juldagar som alla firas på ett eller annat sätt. Julafton börjar med en tidig tur med syster till simhallen och några längder, då de har gratis julsim. Sen bär det av till mormor och sen Björn och hans föräldrar för julbesök. Sen är det hemma hos mamma och pappa resten av kvällen. I år är min äldsta bror, hans fru och mina tre syskonbarn här också förutom oss andra så det blir fullt hus; Kalle anka, polsk julmat, julklappar och spela spel brukar det bli. Juldagen är ju som bekant stora "hemvändardagen" så då blir det fest med dans på folkets hus på kvällen. Annandagen kommer man förmodligen vara seg i skallen, men mormor fyller år så då åker vi alla hem till henne för att fira.

Vad önskar du dig i julklapp?
Jag har haft en ganska konstig höst med både skola och sjukhus/sjukdom, så pengar ha blivit lite av en bristvara. Så det har jag faktiskt önskat mig, ett litet tillskott sådär. Känner mig egentligen för gammal, men studerar man så är det tungt med pengar.

Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 15 på julafton?
När de åker på husvagnssemester alla gånger. Önskar dock att de kunde visa hela filmen, den blir så mycket bättre då.

Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
Japp, alltid lika gott, mysigt, trevligt, dramaiskt, varmt, kaotiskt - som det ska vara.

Har du firat jul utomlands någongång?
Nej.

Vilket jullåt är den bästa?
Det finns så många! Men som jag skrev förra året: Tori Amos - Holly, Ivy and Rose, den är verkligen helt underbar. Sedan ändras resten lite hit och dit. En väldigt mysig är med Coldplay: Christmas lights. Har precis upptäckt en ny favorit med No doubt: Oi to th world = punkig jullåt från 1997, funkar perfa.



Vilken julfilm är den bästa?
Julfilm och julfilm.. Det finns ju vissa filmer som alltid visas på julen, som är klockrena.. som exmpelvis Mary Poppins! Men där det ändå är en viss julkänsla med i skulle jag nog säga Love actually. Jag har sett den säkert 20 gånger, kan massa utantill i den osv, utan att förstå varför egentligen. För så bra är den ju inte? Och samtidigt så är den ju ändå det. :)

Har du varit Lucia någongång?
Nej aldrig. Var antingen för kort eller lång på låg- mellanstadiet tror jag (det ska ju se snyggt ut), och sen har det inte varit mycket Lucia för min del.

Berätta om ett julminne som betyder mycket för dig:
Hmm, det går inte?! Alla jular är speciella, men har blurrat ihop sig i mitt minne, så jag har bara en stor julboll som minne när jag tänker på tidigare jular. Men fina, mörka med tända ljus, de polska julsångerna (kolędy), massa glitter, rödbetssoppa (barszcz) osv osv.


(den är tagen från någon blogg som det länkas till på blogg.se´s förstasida)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0