Morotsbrödbullar

Nu är det helg, vilket innebär ju gott bröd till frukost här hemma oftast. Ibland kan det vara trevligt att köpa nybakta frallor på affären som vi brukar göra, men nu har jag tröttnat lite smått på det. Så i veckan testbakade jag ett lass nyttiga, goda morotsbrödbullar. Kommer från ett recept jag hittat på någon blogg för flera år sedan, och inte minns riktigt var..

Till er som bakar bröd och liknande hemma rekommenderar jag detta recept! Eller ja - till alla rekommenderar jag det.


50 g jäst
5 dl vatten, 37 grader
2 tsk salt
1 msk rapsolja
4 dl rivna morötter
250 g keso
4 dl grahamsmjöl
14 dl vetemjöl
1 dl (krossade) linfrön
1 dl solrosfrön
eller hackade pumpakärnor/valnötter (jag använde de två sistnämnda, man kan ju ta vad som helst)

1. Rör ut jästen med vattnet, blanda i resten av ingredienserna - de två olika mjölsorterna sist. Arbeta in så mycket vetemjöl att du får en smidig deg. Knåda noga, jäs i 30 minuter.



2. Värm ugnen till 225 grader. Knåda degen lätt. Rulla ut två längder och dela dem i bitar. Placera bitarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa övertäckta i 20 minuter.



3. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna på galler.

 


Obligatoriskt tycker jag när man bakar bröd är ju att äta när det är varmt fortfarande, med massa smör och ost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0