Helags, dag 1 och 2

Här har det varit dött ett bra tag. Försöker uppdatera lite nu igen då, så vi kan börja med förra helgen ändå, när vi var i fjällen. Det bar av till Helagsfjällen från torsdagen till lördagen (skulle egentligen ha varit söndagen).. Jag hade fortfarande min konstiga förkylning kvar och var inte alls på topp, så när vi efter många timmar i bilen kom fram och gick de 12 km ut till Helags fjällstation så var det rätt tungt. Kan ha berott på det höga tempot (normalt brukar man säga att man går kring 12 km på en hel dag - vi gick på tre timmar) och att det regnade konstant.

När vi kom fram var det meningen att vi skulle tälta.. När man bor vid en fjällstation så betalar man en tältavgift och så får man tillgång till kök, bastu, dass osv. Eftersom vi hade hundar så fick vi en helt annan (egen) stuga att värma oss och laga mat i, där det också fanns bäddar som vi kunde sova i - mot ett lite högre pris dock. Jag tvekade inte. Kall, blöt, sjuk och så det var helt perfekt med stuga där vi hade det supervarmt genom att vi eldade i kaminen .. .

Andra dagen tog vi oss upp på själva helags. Det var kallt, blåsigt och moln däruppe - så när vi kommit upp en bit började det snöa. Snö på midsommar vet jag inte om jag varit med om förut.. Men det var superfint ändå. Vi hade lämnat packningen nere på stationen så det var bara att njuta däruppe utan att behöva bära tungt. Vi lagade lunch och trampade runt på glaciären, och senare när vi var hemma igen lagade vi mat och spelade spel i stugan.

Fjällstationen, efter att ha gått en kort bit upp på helags.


Påväg upp i molnet.


Snö..


Nästan framme vid glaciären. Leia hade fått på sig sin sjukt fula fleece"pyamas" och såg ut som något juligt.


Glaciär.


Började vända neråt. Sjukt mycket sten på vissa ställen vilket gjorde det lite svårt för hundarna ibland.




Ner fortfarande.. Fjällstationen syns där i dimman.


Halvdöda smurfar, efter värmande fika, innan ännu mer värmande bastu..



Kommentarer
Postat av: Mamusia

äntligen fick jag se bilder fråkn fjället. Har svårt att skriv för Morris stör mig så förb....

2011-07-16 @ 18:53:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0