Never let me go.

Nu måste jag tipsa om en jättegod maträtt jag gjorde igår. Sist i Hofors, rev jag ur några recept ur mammas tidningar, bland annat detta som nog kanske kommer från Buffé - den där tidningen man får som ICA-medlem.

Det är kycklingspett med curryris och äpple, men jag gjorde om lite. Har förresten, sedan jag började göra egen risotto, verkligen börjat älska det. Det går att variera hur mycket som helst och göras riktigt spännande och det blir inte torrt och tråkigt. Och så lär man sig så mycket med hur smaker kan passa ihop och bytas ut.

Enligt receptet är ingredienserna:

3 dl avorioris
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot (ca 100 g)
1 palsternacka (ca 100 g)
1/2 röd paprika
1 tsk curry
2 msk sweet chilisås eller 1 msk honung
7 dl vatten
3 msk konc kycklingfond
1 citron
500 g kycklingfilé
1 äpple
1 tsk rör- eller råsocker
1 tsk timjan
olivolja
smör
salt och peppar

- Jag tog bort äpplet, sockret och la till soja. Bytte ut olivoljan mot rapsolja också, alltid bättre med raps tycker jag.
Curryriset:
Börja med att skära morot, palsternacka och paprika i cm-stora bitar, och också hacka lök och vitlök. Häll två matskedar (eller lite mer) olja i en stor kastrull och fräs alla grönsaker och lök där i med curryn, men utan att de tar färg. Tillsätt riset och rör runt så att riset blir glansigt. Häll på honung/sweet chili sås, vatten och fond, rör runt och låt det sen stå och småkoka under lock tills riset är klart, ca 20 min - då ska risotton vara lös och "krämig" som receptet säger.. Det låter lite.. äckligt  och irriterande, ungefär som att "läsa en god bok" eller en "matig sallad" usch, ryser.. men ja.. Finriv skalet från citronen och sätt det åt sidan. Pressa i saften från halva citronen i riset och tillsätt en "klick" smör. Krydda med salt och peppar.
Kycklingspetten:
Här är det meningen att man ska trä på kyckling på spett, steka i stekpanna, efteråt krydda dem med citronskalen och timjan och sen steka äpplen i samma stekpanna, men jag tyckte inte att det lät så himla kul..
Jag skar kycklingen i långa skivor och la dem tillsammans med citronskal, timjan, salt, peppar, rapsolja och lite soja i en påse och lät det marineras en kvart eller så.. Sen trädde jag på dem på spetten och slängde in allt i ugnen på 200 grader tills det var klart. Vet inte riktigt hur lång tid det tog. Har en ovana att inte kolla tiden, vilket Björn skäller lite på mig för, men ja.. jag vet inte, tycker aldrig att tider som står i recept är så bra, det varierar ju så mycket, då är det mycket bättre att gå på känsla och smak.

Jag hade groddar till, man kan ha sallad eller ingenting till om man vill.



Testa något nytt, om ni inte gjort detta förut, enkelt och gott.

Citron i matlagning, och speciellt till kyckling, fisk och sallader är hur perfekt som helst. Jag har alltid haft svårt med frukt i mat, har aldrig lyckats förstå det där med jordgubbar i matsallader eller lingon till köttbullar och brunsås.. uuh.. Men citron hade jag nog i redan i den första kycklingrätten jag lagade. Det kanske är för att den ju egentligen inte är speciellt söt. Men en frukt ändå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0