fredagsdinner

Vi har nyss ätit goood mat. Jag kom hem från träningen strax före fem, men åt alltså inte förrän nu; inte bra. Fick dock i mig en liten smoothie när jag kom hem så det är nog ganska okej. Annars bör man äta åtminstone något litet, som en banan, eller en proteindrink eller vad som helst inom 20 minuter, och sen något ordentligt (middag typ) inom en timme om man vill få ut så mycket som möjligt av passet man kört.

Till middag blev det i alla fall rotfruktsgratäng (morot, palsternacka, kålrot, potatis, grädde, ost, vitlök, timjan, saltpeppar) med marinerade kycklingben och sallad. Och till efterrätt en kladdkaka (smör, ägg, vaniljpulver, kakao och 100 g mörk choklad - jag tog med mintsmak) med grädde.




Kladdkakan kommer från Katrin Zytomierskas bok om lchf. Jag sa ju tidigare att jag läst den och tänkte skriva något ord om den. Men ärligt talat vet jag inte riktigt vad man ska säga.. De som vet vem KZ är vet ju hur hon uttrycker sig. Och det är ingen skillnad i hennes bok heller. Det är det dåliga med boken.. Att det är som en högstadieungdom (inget illa menat, men faktiskt. så. typ fjortis) som skriver en blogg om man ser till ordförrådet - och att fokus för henne, åtminstone till en början, ligger på att provocera läsaren genom att säga ungefär "det är äckligt att vara fet, du vill väl bli av med fläsket, ingen vill vara en tjockis" och så vidare. Kanske någon blir provocerad och motiverad, och upprättar en vilja att jobba bort sin "feta kropp", men jag tror att de flesta inte är alltför på´t. Har man skaffat hennes lchf-bok så är man väl redan såpass nyfiken på det, så att hennes "du vill väl vara snygg, och man är inte snygg om man är tjock, nu måste du bli smal" inte ger något (om det nu någonsin gör det, förutom på lågstadiet). MEN det är mellan detta tjockissnack väldigt lättläst och bra info om lchf. Hur det fungerar i kroppen litegrann och hur man kan lägga upp det. Om man orkar med hennes uttryck så kan man absolut läsa den för att åtminstone få en inblick/start i lchf, och också en del bra recept. Men man bör läsa vidare mer seriöst sen kan jag tycka.. Speciellt för att även KZ lägger upp det som en diet/bantningsmetod - fokus är att bli smal med hjälp av lchf - vilket inte lchf handlar om alls. Lchf handlar om att äta på ett sätt som är naturligt för arten människan.. Punkt.

Kommentarer
Postat av: Monika

mmm, kladdkakan såg mumsig ut! var ut och sprang idag för första gången på ett par veckor (fick ju benhinneinflammation och sen febersjuk och sen bara segstartad eftersom vi var hundvakt) och det gick sååååå trögt! jag var helt out of my game, beslutade mig till slut att springa 1,5 km, gå en halv, springa 1,5, gå en halv och sen springa 1,5 igen. vilket gick bra, men det var ju inte det jag hade tänkt mig när jag begav mig hemifrån direkt. rundan är väldigt backig och har två hemska backar, och efter båda två fick jag till och med sån där astmaandning vetu. brukade få det förut rätt ofta efter såna backar, men nu var det längesen. nåååja, får ligga i nu så att jag kommer i form igen! lång kommentar, hej svejs! :>

2012-04-22 @ 17:43:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0