21 12 2012 - vad det egenligen handlar om

Jag har lite svårt för det här med att allt ska tas så bokstavligt. Eller inte ens det! Det enda som man utgår från är att mayakalendern tar slut. Inget mer. Och så ska det regna eldklot och jorden ska översvämmas och sprängas och allt vad man kan tänka sig.- Varför inte istället ta det som en liten ögonöppnare? Det förfall vi människor pysslar med - det som alltmer leder oss mot "undergången", eller snarare mot en STOR förändring i hur vi kan och kommer leva våra liv - är det väsentliga i hela denna uppståndelse, och som jag tycker att man kan utnyttja den till.
 
Alla onödiga jäkla prylar (måste vi har nyaste mobilen/måste kidsen har sjutusen leksaker/måste vi t ex ha en jäkla matinplastare från obh nordica??! sluta köpa för mycket mat!), alla flygresor (måste vi resa en-två-tre gånger om året??) och bilresor (res på dig, GÅ), och allt annat skit, som vi sen slänger.
 
- Allt handlar om ekonomi och möjlighet: det är idag möjligt för oss att leva såhär. Vi har råd på alla sätt - på bekostnad av andra människor, djur och växter som lider/skuffas undan/utrotas. Vi strävar efter att få mer pengar hela tiden, vill tjäna mer och mer, för att kunna köpa mer/det vi vill ha. Samtidigt förfasas vi över exempelvis matpriserna som är så sjukt höga+!? haha va? Hur stor procent av din inkomst lägger du på mat?
 
Jag tänker att; om maten - och allt annat - bara kunde kosta mer, så att vi inte hade råd att flyga över hela världen så ofta, eller köpa köpa köpa. Om de där stormarknaderna med sina minipriser bara kunde slå igen - låt de små butikerna komma upp sig igen. Om ullared bara kunde försvinna i denna sekund - Så skulle vi komma ett litet ministeg i rätt riktning.
 
Vad ser folk ett värde i idag, egentligen, vad är värdefullt? Hur mycket uppskattar man något om det inte känns, om det inte krävs att man offrar lite av sig själv, och kanske också kräver att man väljer bort något annat, för att får det? Det finns en mängd roliga, kreativa, utmanande och spännande saker att göra med ditt liv, som inte kräver en ny mobiltelefon, en resa eller massa pengar. Utmana dig själv genom att stå emot och lära dina kids vad som är viktigt, kul, nyttigt och fint här i livet utan att det ska behövas köpas en massa. För hur enkelt är det inte att bara köpa något för att göra dem glada - medan det andra kräver en del av en själv.. Utmana dig själv att tänka i andra banor, bli glad för andra saker, våga in-se fak-tum.. ;)
 
- Vill påpeka att jag inte är en förebild alls, men jag försöker jobba på detta, och ja, jag har börjat tänka annorlunda, mår bara dåligt av att gå i affärer, tar alltid fram vad jag ska köpa innan, så att jag bara går rätt in och gör det - då jag vet att jag annars plockar och plockar. En människoapas instinkt.
 
Till sist; Känner mig lite orolig för dessa solstormar som kan göra så att vårt hela elnät slås ut - vad händer då? Haha. INGENTING skulle fungera. Önskar i en sådan situation att jag faktiskt följde min tanke jag haft i några år nu: bondgård och skaffa jägarlicens. Men som allt är uppbyggt idag krävs en rent ut sagt växt/djurfabrik för att överleva som bonde - vilket leder till att naturen och djuren mår dåligt osv osv. Onda cirklar precis överallt. Jag vet att vårt samhälle inte fungerar så idag - vi är beroende av varandra och man skulle också arbeta tillsammas för att få det att fungera. Men ja, frågan kvarstår.. hur bra skulle det gå? ...
 
Denna mash-up:en av profetior och vårt samhälle idag kanske säger allt...
 
GÄSP

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0