Is och snö..

..leder till halka och ont. Ibland.
Den här förmiddagen tog jag bilen och vovven och fixade allt som behövde göras på samma gång: Besök på granngården för hundmat, långpromenad med Leia och storhandla på Ica.

Under promenaden började det snöa. Karlstad som är i princip snö- och isfritt liksom! När vi var ute lyckades halka på en isfläck, och slå i rumpen och huvudknoppen ganska hårt. Men inte värre än att det hade gått överefter en kvart. Jag tänkte efteråt på hur snabbt kroppen reagerar där utan att man behöver tänka.. Min ena fot swischade iväg framåt, men blixtsnabbt försökte andra foten parera (vilket inte lyckades då det var is även under den) - men då minns jag faktiskt att jag tänkte att jag måste hålla upp nacken så mycket som möjligt för att inte slå huvudet så hårt. Och efter ca 10 min kände jag att ena handleden gjorde ont och kom på att den också hade åkt bak för att ta emot lite. - Just såna automatiska försvarsinstinkter/reflexer som funnits hos djur i miljontals år, och som gjort att vi överlevt, fascinerar mig otroligt mycket..  Sen halkade jag igen, fast då i en nedförsbacke, så det blev mer att jag satte mig ner. Det som är jobbigt med att ha hund i dessa ögonblick är att de ofta börjar hoppa och trampa på en där man ligger. - "Vad leker vi nu matte?!" ungefär.

Leia har denna vinter av någon anledning fått för sig att om det finns is på vägen, så ska hon gå på den. Och så går hon där och halkar och slirar hit och dit - men ändå tar hon nästa isfläck när den kommer. På vägen tillbaka till bilen idag så hittade hon ännu en "isfläck", eller snarare en iskana, skapad av bävern, som ledde rakt ner i alsterån! Och ja, vem var det inte som kanade rakt ner i vattnet? Jag blev livrädd, men turligt nog så var det något hon kunde stå på precis i vattnet så det blev bara ett dopp för fötterna..




Snön går inte uppifrån och ner här, utan från höger till vänster



Leias iskana..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0