Rens en lördag

Sitter i soffan och är zombie. Idag har vi gjort en hel del här hemma och jag är så trööött. Kanske det beror på sockerchocken jag gav min kropp nu på kvällskvisten också, iofs. Jag blir alltid så tydligt tungt trött nu när jag äter socker, eftersom jag inte är van.. - Jag började i alla fall dagen med att läsa ut Murakamis sista bok i trilogin 1Q84, och JA, det slutade ju precis som jag ville. Sen åkte vi till återvinningsstationen och gjorde oss av med en del.. typ vår lilla tv vi hade med oss när vi flyttade hit, men som plötsligt började tuta högt och konstant en dag, och en gammal rutten kontorsstol som björn använde vid datorn förr, och den största och tyngsta "tjock"dataskärm som någonsin skådats tror jag, - och lite till. Det har skett en del såna här utrensningar nu senaste tiden.. Det verkar ju onödigt att släpa på sånt i onödan kan man tycka, speciellt vid en flytt, även om jag nog mer är en samlare egentligen. "Jag kanske kommer vilja använda det någon gång" eller "jag kanske kan bygga och måla om det och använda som ett sånt där" .. osv. Och så händer det nästan aldrig. Sen stannade vi vid ICA och handlade, bland annat gösfilé från vänern hos "feskarn" eller vad fiskegummorna/gubbarna utanför mataffärerna nu heter. Efter lunch inleddes tvättstuga och storstädning - emellan det åkte vi till stan och jag köpte en begagnad cykel, damcykel med korg, äntligen - och så fortsatte städningen. Björn höll tom på att duscha väggar och kromrör i badrummet. Vi kommer nog behöva städa rejält innan flytten ändå, men ju mindre desto bättre. Sen skulle vi då äntligen få smaka gös (njepp, tom trots björns fiskeintresse så hade gös inte smakats innan dess) - jag kokade små runda delikatesspotatisar som "slungades" i smör och dill med flingsalt på, och så smörstektes filen rakt av bara med salt och peppar på. Och så smörstekta trattisar plockade från förra året också (vi försöker äta upp innehållet i frys och skåp nu). Tänkte att smörstekt fisk är ju egentligen det godaste och kanske också det bästa sättet att faktiskt Smaka på fisken så, plus att gös ju är lik abborre, och abborre + smör är ju = sant. Och ja, det var mmmGOTT. En ny favorit. Några FÅ ben var det, men jag är inte så kräsen som när man var liten, då kunde man ju knappt fortsätta äta om man fått ett stick i munnen av ett sånt. Och tur är väl det att man blir klokare för så jäkla mycket fint man skulle missa annars. Efter det blev det bullar och munkar och annat sött framför filmen Beginners. Den var inte mer än ok, men finaste skådespelerskan Mélanie Laurent var med (Shosanna i Inglourius basterds), vilket var trevligt. Hon, tillsammans med Clémence Poésy (också fransyska, spelar bla Fleur Delacour i Harry Potter) är mina bästa och vackraste skådespelerskor för tillfället - om ni inte tittade på miniserien Birdsong på svt nyligen så bör ni göra det och se Clémence där, det var fint. - Jaaja, och nu sitter jag här. Surfar runt på facebook och kikar på foton som hoforsare lagt upp från bessemerfestandet, och känner mig inte ett dugg avis på deras vistelse i trånga, stinkande öltält. Okej lite då. Men nu ska jag och fröken maskrosa gå och lägga oss, och så är jag glad att jag vaknar imorrn med en liten lätt sockerbakfylla bara. Hej hej.

De är inte bästa vänner de här två. Ligger den stilla och är tyst så kan hon spänt ligga brevid, men är den igång så är hon i andra änden av lägenheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0