Proteinsmoothie (och livsmedelsverkets rekommendationer)

Mmmmm - har precis "tillverkat" en vanilj-jordgubbssmoothie med proteinpulver i, som jag vill tipsa om. För istället för att göra smoothies på överdrivet mycket frukt, och därav överdrivet mycket socker, kan man basera smoothien på protein och fett istället. Okej, nu håller ju jag på med LCHF och då kanske det inte är konstigt att det är protein och fett som är mitt nr 1-intag. Men även om frukt är väldigt nyttigt vad gäller vitaminer och fibrer, så är det faktiskt väldigt mycket socker i, och då inte socker av någon sorts "bra" variant, bara för att det är frukt. Så livsmedelsverkets rekommendation om ca 5 stycken frukt och grönt om dagen bör modifieras, eller åtminstone att de påpekar att bara 1 eller 2 av dessa 5 kan vara frukt kanske.. Överhuvudtaget kanske man kan ställa sig delvis skeptisk till livsmedelsv. rekommendationer: i mina ögon är det alldeles för mycket kolhydrater. Det här att vi människor äter såpass mycket kolhydrater som vi gör är väldigt nytt i vår arts existens, och kom i samband med att vi började odla saker för kanske 10 000 år sedan. Innan det levde vi som jägare- samlare, och då var ju den främsta maten kött, nötter, bär, rötter och en del färska örter, grönsaker och frukter under sommarhalvåret. 10 000 år är en väldigt kort tid, och då även inräknat att människan som sådan är en väldigt ung art. Den värsta kolhydratkällan är helt klart sockret, och sedan vi började äta så mycket socker som vi gör har massor med sjukdomar tillkommit/ökat många gånger om, som exempelvis olika mag- tarmsjukdomar mm.

I alla fall! Jag tog ungefär 1-2 dl halvtinade jordgubbar (är de halvtinade blir smoothien sådär iskall vilket gör det hela dubbelt så gott), en skopa laktosfritt proteinpulver (vete och sojaprotein med ca 2-3 % kolhydater) med vaniljsmak som min käraste försett mig med, ca 1,5 dl mjölk, 1 dl vatten och en skvätt grädde. Mixade ihop och klartt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0