Ostkaka, lchf

Det blev en kort, snabb joggtur på 5 km, tidigare idag. Jag kände mig alltför utvilad efter gårdagens yogapass för att inte göra nåt, men inte väldigt sugen att frysa på utegymmet i iskalla regnsnön som föll ändå. Det kändes väldigt lätt, och Leia joggade på bra, med en pinne i munnen hela vägen = bra runda. Ingen tidtagning denna gång heller, dock. Måste nästan börja med det så man kan ha bättre koll på om det sker någon utveckling eller inte.
 
- Sen blev det middagsdags: ärtsoppa (och ostkaka efter). Alltså, jag lärde mig äta ärtsoppa för drygt ett år sen, förstår inte hur jag kan ha missat en sån god soppa hela mitt liv.. Kör soldatens på burk - brukar ta en stor burk, blanda med typ 2 dl vatten, koka upp, steka ett paket bacon (klippt i små bitar), hälla i det i soppan med flottet, och krydda med mejram och timjan. Gott som satana.
 
Men det var inte det jag skulle skriva - utan receptet till denna superba ostkaka, utan mjöl, socker och så. Lite lchfsnällare. Eller kanske helt, bortsett från honungen - men det är ju så plyttelite.
 
 
Sätt ugnen på 175 grader och smörj en ugnsform, vanlig rund - typ pajform (mindre för en tjockare ostkaka då). Vispa ordentligt ihop 2 ägg med 1 dryg matsked honung. Rör i 2-3 droppar bittermandelolja, och sen 2 msk mjöl - som dock är utbytt mot 1 msk fiberhusk och 1 msk kokosmjöl -, och ½ dl hackad mandel, och 1,5 dl grädde - och till sist 250 g keso. Häll smeten i ugnsformen, och grädda i kanske 25 min. Servera med exemepelvis vispad grädde och bär.
 
 
- Jag vet inte riktigt hur receptet var från början, men jag tror inte att jag har ändrat speciellt mycket.. Egentligen ska man ju göra ostkaka från början med ostlöpe, bittermandlar och så, men jag tycker att det blir jättebra konsistens och smak med keson och äggen och bittermandeloljan - och förmodligen tar det ju betydligt kortare tid att göra denna. - Helt klart värd att testa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0