Snabb, enkel fiskgratäng

 
- Och lchfvänlig, denna med.
 
Måste bara tipsa om (och skriva upp så att jag bara kan kolla här när jag ska göra den igen) en fiskgratäng jag gjorde i förrgår. Väldigt enkel, om man bara kommer ihåg att ta fram saker (fisk, räkor, broccoli) ur frysen tidigare.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en paj/gatängform - ta sedan ett paket torskfilé (sånt där fryst i en klump, 400 g tror jag), halvtinat till nästan helt tinat, och skiva fisken i cm-breda skivor och salta och peppra dem. Lägg fisken utspritt i formen.
 
Ta ca 1-2 dl frysta räkor, tinade - 2-3 dl fryst broccoli, tinad - 1 dl skivad purjolök - 1 tomat, skuren i bitar - och häll ut/fördela på och kring fisken.
 
Blanda i en liten bunke ihop: 2 dl fet créme fraiche, 1,5 dl vispgrädde, 1 msk potatismjöl (njäe, inte direkt lchf, men det är så lite att det är ok i mina ögon.. man kan möjligen ta ett ägg för att få okej konsistens), 1 dl riven ost, 2 tsk sambal oelek och salt och peppar.
 
Häll blandningen över fisk och grönsaker. Strö sedan över ytterligare ca 2 dl ost - och ställ in den i ugnen i kanske 20 min? Nu när vi har gasugn som är graderad från 1 till 8 så har jag ingen riktig koll, men jag tror jag börjar lära mig. Det är fisken som avgör om det är färdigt (såklart) så håll koll på den.
 
Mycket fett, mycket mätt. mja..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0