Träningsupplägg

Goddag goddag.
 
Jag satte ihop ett nytt träningsupplägg för några dagar sen, som jag tror kan fungera.. Fungera för vad, kan man kanske undra. I februari satte jag ju upp mitt mål att "kunna springa bättre-snabbare-längre" ungefär, och jobbade mot det under våren och sommaren. Ganska luddigt - men jag kan nog inte vara mer noggrann än så, det blir för stressigt, och det är det absolut sista det ska vara när det gäller träning för min del. Eftersom jag hade problem med knät så skaffade jag bättre skor, och jobbade på att: bygga upp löpmuskler med successiv ökning av löpdistansen och styrketräning, och gå ner några kilon för mindre belastning osv. Jag tycker att jag lyckades bra ändå - kan springa snabbare, känner min kropp bättre och hur jag, från dag till dag, får lägga upp det för att knät ska hålla, och har tappat 4 kilo.
 
- Så målen för denna gång är: öka löpdistansen - jag vill komma upp till att mina distanspass ska ligga på omkring 20 km, eller minst 15, på strax under 6 min-tempo /// och bygga upp en jämnare styrka i kroppen - och framförallt öka styrkan, vilket jag tror kommer att gå galant nu när jag inte längre använder body pump som min "styrketräning" längre. (haha) - få reps och tungt är medicinen /// gå ner ytterligare ca 4 kilo, vilket jag hoppas att träningen och lite striktare matintag (läs: sluta fuska i mig en massa kolhydrater hela tiden) kan bidra till.
 
En vecka får se ut som såhär i fördelningen:
 
- Styrka (ca 60 min inkl. uppvärmning - varierar kroppsdelar, och ibland också övningar): 2 pass
- Yoga + stretch (typ poweryoga, ca 40 min, följt av 15-20 min ytterligare stretch-övningar): 1 pass
- Löpning - distans (minst 10 km, öka successivt): 1 pass
- Löpning - intervall (kortare pass med antingen intervaller eller backträning): 1 pass
- Löpning - kort (omkring 5-6 km, lugnt, kanske teknikträning/medvetenhet då och då): 1 pass
 
Yes. Det kan fungera. Kör fram till jul och utvärderar då.
 
 
..Jahapp.. Ikväll blir det bio.. Ja, jag kan inte hålla mig från att se sista Twilight-filmen, trots att jag inte gillar någon av de tidigare så värst, förutom den första. Den förra var riktigt jäkla långtråkig. Sista boken var däremot bäst, så jag hoppas att de gör ett lyft med denna sista film. - Sen kan man lägga twilight bakom sig. Forevah.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0