Fröbröd

Okej, det gick inte så bra med pluggandet nu på förmiddagen. Tankarna var ute och flög, och lite hypokondriker som man är, så var det kanske ganska typiskt efter imorse. Gör kanske ett nytt försök senare. Nu sitter jag istället och äter lite lunch: fröbröd, som jag gjorde i söndags, med makrill i tomatsås och en mango-passionsmoothie. Gott! Ska kika på serien som jag skrev, och sen blir det en långpromenad med hunden, innan jag kanske sätter igång med vettigheter igen.
 
Fröbrödet var hur enkelt som helst att göra, går säkert att variera i, nästintill, det oändliga och smakar jättegott.
 
Blanda 2 dl majsmjöl, 1 dl solrosfrön, 1 dl sesamfrön, 0,5 dl linfrön, 0,5 tsk salt och 0,5 dl rapsolja, i en bunke. Häll över 2,5 dl kokande vatten och rör om. Bred ut smeten på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Skär den i rutor (så att det går att bryta sen) och stör över flingsalt. Grädda i mitten av ugnen i 150 grader, drygt 1 timme. Ta ut, låt svalna, bryt och ät.
 
 
Receptet kommer från PT-Fias blogg.
 
Jag tycker inte att majsmjöl känns jättekul då det är så mycket kolhydrater i - men det blir ju glutenfritt (och väldigt gott) för dem som föredrar sånt i alla fall. Jag såg faktiskt att någon kommenterat att de brukar ta 1 dl av varje frö (vilket jag också gjorde), plus byta ut majsmjölet mot dinkel eller råg. Testar nog råg nästa gång.. Och kanske graham skulle funka?
 

Jag glömde skära skåror så mina bitar blev inte så fina..

Kommentarer
Postat av: Monika

haha, jag gjorde samma fröbröd i fredags :D tyckte att det var skitgott, så jag tänkte göra nytt i helgen. möms.

Svar: oj sammanträffande! men ja, jag håller med, det var riiktigt gott. ska testa någon annan variant nästa gång, måste absolut göra det igen iaf!
W

2012-10-24 @ 09:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0