Världens vackraste Abisko

Jag har ingen väldig lust att "skriva" just nu, men vill ändå hålla igång uppdateringarna här för annars sjunker kanske detta undan igen. Så kom jag på alla Abiskobilder jag länge tänkt lägga upp, men glömt gång på gång. Så här kommer del ett - resan till, plus de första dagarna i Abisko, i mitten av september.
 
Resan började en fredag, i djurvagnen på nattåget. Typ 4-5 hundar och massa lediga platser (så att man kunde ligga över två stolar) och mumlande från pratande, vindrickande människor. Riktigt mysigt var det!

Vi stannade i Kiruna på lördagsförmiddagen, hos Björns suupergulliga morföräldrar, där vi blev bjudna på lunch. En kylig promenad till den vackra kyrkan, plus ett besök på systemet, fick bli det lilla "turistande" som gjordes.

På söndagen bestämde vi oss för en dagstur till lapp-porten.

Med Nuolja på vår högra sida - åtminstone till en början - begav vi oss iväg.

Japp.. Som jag sa redan då, tur att vi inte bor i fjällen året om, annars hade jag sett ut som ett russin i fejjan nu.

Första snabbstoppet var på lillnabben där vi tittade ut över Abisko Östra (där Björns stuga ligger) och Torneträsk.

Och åt andra hållet har vi den första (av många) bilder på lapp-porten.

Leia klättrar mellan fotoposerna.


Nästan framme. Björn hittade en intressant sten, "det måste vara järn"

Stenen återbördad och vandringen återupptagen.

Detta måste vara en av de bästa luncher (och lunchutsikter) jag någonsin haft.

Sen bar det av neråt och hemåt igen. Vid det laget var mitt feltejpade skavsår ett köttsår, men det var inte förrän hemma i stugan man tänkte närmare på det. En tur på ca 22 km blev det denna dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0