Kvinnohat och balett

Sitter och väntar på att den egenkomponerade pajen (t.o.m pajskalet blev påhittat) i ugnen ska bli klar - och tittar samtidigt på Uppdrag granskning. Det handlar om näthatet, men framförallt mäns kvinnohat/förnedring med sexistiska kommentarer och hot. Med mera. Mår illa av att det ser ut såhär; alltså i grunden icke jämställdheten - och mäns rädsla (?) för att kvinnor ska kunna ha makt. Makt över dem. Att de måste hoppa på och "slå ner" kvinnorna med så mycket sexism. För alla har vi väl varit med om det någon gång i livet? Bli kallad hora, bli tafsad på osv osv. Senast för en vecka sen hade jag en konflikt med en väldigt arg person på statoil, som tyckte att han var före i kön till luft/vattenpåfyllningsskåpet - vilket han visade genom att backa mot vår bil "våldsamt" - stanna ett par cm ifrån (!), trampa på bromsljusen tusen gånger om och om igen. Tillslut kom han ut och började gapa om att vi var dumma i huvudet osv. Vi stod alltså bakom bilen som håll på i skåpet just då, och han tyckte att vi borde ha fattat att han genom ovanstående aktion står etta i kön. När jag sa emot, att han kunde ha sagt att han stod i kön då (istället för att nästan köra på oss) fick jag direkt svaret "vad ska jag behöva göra, dra ner byxorna och kn*lla på dig". Så sjukt typiskt - BARA för att jag är kvinna. Så dumt att folk inte tänker på det, mer än att "jaja, det är någon dum jäkel". Man reflekterar inte över det - i alla fall har inte jag gjort det så mycket. För hur ofta ser man det omvända? .. Så hemskt att det finns så otroligt många såna idioter. Men bra att det tas upp.
 
Nåväääl. Till något helt annat. Igår gick vi på en balettföreställning på operan! Törnrosa var det - och jag hade sett fram emot det såå mycket. Dock blev vi sena.......... Hade läst så mycket att man inte släpps in om man är sen, så jag var rätt nere när vi kom dit, att jag fick till det så dåligt - men de som jobbade där var snälla och fick in oss på två andra platser precis vid en dörr, under första akten. Det var väldigt fint, men också väldigt "mättande". Första akten var 70 min och andra 80. Och ja, är man väldigt intresserad av balett är det säkert perfekt, men för mig så blev det stundtals liite långdraget. Men aldrig så att det var dåligt, otroligt bra! Fint att fått uppleva det så. Och imponerade av de dansande - en del mer än andra. Nästa grej i samma "stuk" får nog bli någon teater dock.
 
 

Kommentarer
Postat av: Monika

men HAAALLå, vad var det för idiot?! gud vad arg jag blev, någon borde smälla till honom. åh. blä. *äcklad*

Svar: Jag vet!! Kände mig äcklad jag också, vem skulle inte göra det! Men tänkte att jag inte behöver ens reflektera över en sådan person överhuvudtaget, lägga minimalt med energi på´t liksom. Men jag försökte föra en dialog där ett tag (ganska högljutt för jag var arg dåå) fast han visade snabbt på vilken nivå han låg, då la jag ner helt, det var inte värt någon uppmärksamhet alls. MEN ja, det ÄR ju värt uppmärksamhet - just för att det är något som är skevt och fel - just att han skulle säga så för att jag inte var en man liksom.
Weronika

2013-02-07 @ 16:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0