Årliga förkylningen kräver träningspaus

Sedan igår kväll är vi tillbaka i Stockholm, från julfirandet hemma i Hofors. Dagarna avrundades med tjejpartajj på lördagen och lite familjefirande på nyår. Lite tidigare denna gång, har jag dragit på mig den årliga förkylningen, som alltid kommer under de första två veckorna i januari. Jag har varit förskonad från förkylningar och liknande väldigt bra sedan jag börjat träna regelbunet och dragit ner på kolhydrater - men januariförkylningen slippper jag visst aldrig undan.. Det har väl att göra med allt umgänge och kramande och allt onyttigt man stoppar i sig under julen. I förra inlägget skrev jag ju att jag tyckte jag varit relativt duktig att hålla mig ifrån kolhydrater under julen.. Lite senare den dagen blev jag bjuden på pizza hos Björn. Sedan blev det mer under dagarna fram till nyårskvällen: chips, öl, surdegsbröd, vallmokaka, saffranskaka, choklad, lingongrova osv. På söndagen och måndagen hade jag alltså ont i halsen - och sedan dess har det lagts på hosta, rejäl snuva och täppthet, och lite halvfrossa..
 
- Det är väldigt tydligt detta: jag har hittills aldrig fått något förkylningsproblem när jag strikt hållit mig ifrån mjöl och socker och ätit "nyttigt" (mot lc/lchfhållet, med upp till en-två frukter om dagen) - men det är ofta jag vaknar med ont i halsen på morgonen efter att jag ätit en påse godis exempelvis.
 
Det blir ju då i alla fall ännu en träningspaus för mig...... Hann med ett längdskidspass på 13 km i lördags innan sjukdomen och plusgraderna kom. Känner att jag helt okej kan klara tjejvasan nu ändå, om jag inte skulle kunna få några fler skidmil i kroppen, men jag vill såklart få det. Uthålligheten måste upp, tekniken - framförallt i kurviga nedförsbackar - måste jobbas på, och så är det ju så kul också. Får se om det blir någon mer träning - just nu ser det inte lovande ut, det känns lite som vår ute, vilket också fåglarna är snabba att haka på.. Men skulle det snöa rejält på detta så skulle det ju kanske vara ett bra grundunderlag där spåren går här i nackareservaten i alla fall..
 

Frukosten idag: fil, grädde, halv banan, kokos, valnöt, linfrö + ägg, kaviar, majonäs + blodapelsin.

Och äntligen finns ju detta bästa, i fruktväg - vintertid, här ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0