Pasta av svart-, mung- och sojabönor

Jag är rätt dålig på att följa upp saker som jag skrivit om tidigare.. Men! Nu ska jag skriva vad jag tyckte om den där pastan gjord på olika ekologiska bönor. För det första gillar jag ju att det är ekologiskt, att de olika pastorna är gjorda på svarta bönor/mungbönor/sojabönor och ingenting annat, att de är proteinrika, vetemjölsfria, lågkolhydrat och lågt GI-innehåll och att de är fiberrika. Proteininnehållet ligger på mellan 41 - 45 %, kolhydrater på 16 - 20 % och fiberinnehållet på 20 % i alla tre, vilket ju är skitbra.
 
Den svarta pastan hade jättebra och god pastasmak, men var lite sträv tyvärr. Jag åt den med korvstroganoff - kanske hade den passat bättre med någon riktigt gräddig sås istället om man vill minska strävheten. Den hade dock lägst kolhydratinnehåll så det kanske väger upp lite.
 
De andra två - mung och soja - var ungefär likvärdiga. Konsistensen var skitbra verkligen! Som vanlig pasta förutom en avsaknad av en viss degighet (men om man saknar det vet jag inte..) utan mer som när vanlig pasta är kokad "al dente". Och smaken jättebra också - även den pastasmak.
 
De båda sistnämnda pastorna gjorde jag som pasta carbonara, Ett sånt där paket (200 g) räckte för oss till fyra portioner med carbonara"sås" (till två vuxna tränande personer). Då gjorde vi carbonaran på 2 paket bacon (stekt i klippta remsor) 3 ägg+1 äggula, typ 1,5-2 dl vispgrädde, 1,5 dl fet créme fraiche, 2 dl riven ost, vitlöksklyfta, salt och peppar - på ett ungefär (ihopvispat). Kanske då inte så konstigt att man blev mätt..? :) Men i mina ögon bra lchf-middag - även om en del kanske kan tycka att kolhydratinnehållet är för stort. Funkar även jättebra att värma pastan i micron igen också.
 
-Yeeees. Rekommenderar det verkligen. Jag kommer absolut att använda dem ibland när man vill ha "vanlig" mat (läs: har noll fantasi) men fortfarande hålla maten nyttig och inte äta deg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0