Veckans nya recept.

Jag gillar verkligen inte att läsa inlägg där folk lagt upp något recept här och där bara, i en "vanlig" blogg.. Sådär som jag brukar göra i den här bloggen ibland..eh. - Letar jag efter något specifikt recept så är det ju hur bra om helst med bloggrecept, för ofta är recept i bloggar av de bättre slagen - det är ju någon som testat dem! Och ibland kan man, trots att man inte letar, bli inspirerad/sugen och bli glad att man hittade det. Men oftast är det bara störigt.

Trots det tänker jag lägga upp ett recpept här nu. Jag har ju som mål att baka/laga något nytt varje vecka - och det tänker jag också dokumentera här. Blir det inte gott så struntar jag i att dela med mig av receptet såklart, varför skulle jag skriva något sånt då. Men detta recept är något som jag vill dela med mig av, för det blev verkligen gott.


Receptet är från Matklubben. Jag har, som vanligt gjort min egen version av det. Fast egentligen har jag bara gjort ett annat, mycket godare, lättare och nyttigare pajskal (står i kursivt efter det ursprungliga) - och också exkluderat ananasen denna gång.. Fast det var bara för att jag inte fick tag på någon. Och så tyckte jag att grädde är ett måste i äggstanningen. Och riven ost ovanpå pajen också.


KYCKLINGPAJ MED MANGO CHUTNEY


För ca 6 personer. Eller 5? Eller två hungriga personer uppdelat på två gånger vardera.

INGREDIENSER

(50 g smör, rumstempererat
4 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk)

100 g smör, rumstempererat
2,5 dl mjöl, gärna hälften t ex grahamsmjöl
100 g keso = Bästa pajskalet!


2 kycklingfiléer
1 paket bacon
1 röd paprika, eller 2 små
1 gul lök
Ananas, valfri mängd
Salt
Peppar

2 ägg
2 dl mjölk, fast helst hälften grädde
1 dl crème fraiche
3 msk mango chutney
1 tsk curry
Salt
Peppar

Riven ost

GÖR SÅHÄR

(Nyp ihop smör, mjöl och bakpulver till en grynig massa. Tillsätt mjölken och knåda ihop till en smidig deg. Kavla ut degen till samma storlek som din bakform, lägg i den i formen och tryck upp egna kanter. Degen håller sig när den gräddas, så man kan göra höga kanter om man vill.
OBS! Degen behöver inte förgräddas!)

Blanda smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt keso och blanda ihop till en deg. Låt degen stå kallt antingen i en klump eller uttryckt i pajformen, i 30 min. Klar!

Sätt ugnen på 200°.

Stek upp kycklingen (som ska vara skuren i bitar) och krydda som du vill och tycker passar.

Klipp i bacon i en stekpanna och stek tills den är knaprig i kanterna.

Hacka löken och stek den lite lätt.

Skär paprikan och ananasen i valfri storlek.

Blanda ihop allt ovanstående (utom pajskalet dårå) i en större skål, tillsätt creme fraiche, mango chutney, 1 tsk curry. Lägg ner blandningen i pajskalet.

Vispa ihop äggstanningen och smaksätt med salt och peppar, häll över kycklingblandningen. Häll på riven ost.
Grädda i ca 30 minuter, eller till pajen har fått en fin gyllenbrun färg.




Curryn och mango chutneyn är ingedienserna som gör pajen till vad den är.
Hej hej!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Kanske lika bra du addar mig då, för när jag skulle adda Soffa så råka jag ta fel person :D anlu84 heter jag!

2011-09-10 @ 06:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0