Nyckla småttingar

Jag har fullt upp, med skola - och med träning. Nu har jag kommit igång med nycklingen och sitter och gluttar på en massa smådjur -evertebrater- (främst insekter) i en stereolupp. Det är som en helt ny värld som öppnar sig när man ser detaljer på hur djuren är uppbyggda, och med lite kunskap om varför, så blir det ännu en nivå av djup som lägger sig över det hela. Det är kul, men jobbigt. Och framförallt svårt. Som att lägga pussel med alla nycklar.

(nyckel: vanligtvis i böcker, där man börjar på steg 1 där kanske står "- antenner med 3-5 segment, ofta korta....2, - antenner med minst 5 segment, alla med lika storlek och utseende.....4" och så tittar man på djuret och väljer steg 4 t ex osv. osv. eftersom det ju finns tusentals insekter. Problemet är bara att den typen av steg jag skrev är det enklaste, oftast är det på engelska, och så står bara alla delar på djuret med sitt latinska namn, och de flesta nycklarna går bara till ett visst steg och sen får man byta för att gå vidare. Och så vidareeee. En utmaning är det)

- Jag är så trött, och vill helst bara sova några dagar. Sova och titta på filmer. Men det har man ju inte tid med. Här är några foton.

Pill och plock

Torsk med nötpanering och godaste äggsåsen

Nya lurar - ser helmysko ut men sitter förhoppningsvis kvar när man joggar

Sötaste prydnadskudden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0