Godaste lchfplättarna

Nyss hemkommen - från lång, solig och fin lunchpromenad med hunden - och äter en såå god lunch, som jag därför måste dela med mig av. Kokosplättar, lchfstyle. Har gjort dem några gånger nu senaste månaderna och de är framförallt goda och med bra konsistens - men också enkla och mättande, utan att man (jag) bara vill gå och sova efteråt, vilket vanliga pannkakor kan bidra till ibland.
 
 
Vispa ihop 4 ägg, och rör ner 4 dl mjölk och 3 dl grädde. Rör i en liten skål ihop 2,5 msk kokosmjöl, 1,5 msk fiberhusk och lite salt - och rör ner det i äggblandningen. Jag brukar ta något kryddmått vaniljpulver också.. Sen ska smeten stå i 15 minuter - den tjocknar rätt mycket under den tiden. Sen steker man plättarna i typ kokosfett eller rapsolja eller nåt. Anledningen till att man gör plättar istället för pannkakor är att de går sönder lättare utan mjöl. Måste tipsa om att steka på ganska låg värme också, för absolut bästa resultat, då de annars lätt kan bli färdiga/brända på utsidan, men fortfarande lösa på insidan.
 
 
Tips på tillbehör! Grädde, hallon/andra bär, kokosflingor, mandelsmör exempelvis.
 
 
Ett annat tips som jag körde idag, lite fredagsfuskigt sådär..: Blanda mandelsmör med lite philadelphia marabou. Helt sjukt gott, tycker jag som tröttnat på jordnöt+choklad eller hasselnöt+choklad i olika former  - kan tänka mig att valnötssmör passar perfa med. - Och vill man ha det lite nyttigare kan man ju bara smälta mörk choklad, istället för philadelphian. Ojoj, möjligheterna är oändliga. Receptet kommer Cecilia Folkessons blogg.
 
(- FÖ skippar jag nog förra muffinstestreceptet - måste slipa lite mer på det. Ett annat är dock på g.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0