Spår, lydnad och promenix med hunden

Är nyligen hemkommen från en finfin promenad med Leia. Först åkte jag till stället där vi spårar allt som oftast med Leia, och lade ett spår medan hon fick vänta i bilen. Sen åkte vi vidare till Alsters herrgård och gick därifrån längs alsterån ner till vänern och strandängarna där nere. Tränade lydnad och lite andra tricks och Leia var såå duktig. När jag var ute i ena kohagen tänkte jag att det var ett bra tillfälle att träna på att hon skulle stanna kvar, fast med längre avstånd än vanligt. Första två gångerna kom Leia springande efter mig till när jag kommit "för långt" bort, så jag minskade avståndet (men fortfarande långt) och då gick det jättebra! Hon kom som ett spjut vid "hit" och satte sig blixtsnabbt vid min vänstra sida. Tränade lite mer hit, fot, balansövningar, "bakom" (hon ska gå bakom mig, perfekt att träna på såna där spångar) mm. Efter en timmeslång promenad kom vill till bilen och åkte tillbaka till spåret jag lagt. Och jag skojar inte när jag säger att fröken nästan ylade där bak i buren. När vi kom fram fick jag visa och säga åt henne ordentligt att ta det lugnt, annars hade hon rusat iväg utan lina, över bilväg till spåret (hon såg var jag började spåret). När hon äntligen fick komma iväg följde hon spåret precis, trots blåst. Jag gjorde en ganska mjuk 90 graders kurva, och ganska snirkligt här och där, och hon följde det hur bra som helst. Jag hade lagt "bytet" i en fördjupning så hon sprang över det, men vände direkt (efter 1-2 meter) - så himla duktig! Snacka om att hon har saknat spårandet. Ska nog försöka få till en längre utflykt med flera spår i helgen, om det inte är för kallt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0