Bröd, lchf


Jag har testat några olika lchf-brödrecept, men kan tycka att de är lite svampiga, och utan grövre saker i. Fast den konsistensen kanske man får räkna med om man inte ska ha något mjöl i, men grovheten kan man ju variera. I alla fall har jag hittat bästa receptet vad gäller smak och konsistens nu, och där man också får i sig fibrer, vilket annars kanske är lite svårare när man äter lchf.

Blanda 1 dl mandelmjöl, 2 dl riven ost, 1 tsk bakpulver, 1 msk fiberhusk och 2 msk krossade linfrön. Tillsätt sedan 2 ägg och blanda till en kladdig deg. Låt stå och svälla en stund, kanske 10 min. Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper (det blir ca 4-5 st), platta till och strö över sesamfrön. Grädda i ugnen i ca 10-15 min (tills de har fin färg) på 225 grader. Klart.

Frukosten idag bestod av nybakat lchfbröd med salami, gurka, tomat/ost, skinka, majonäs, färsk spenat, tomat - plus en skiva stekfläsk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0