Lördag - Bilder från kursresan

Skrev ju att jag tänkte lägga upp lite bilder från långexkursionen i naturvårdsbiologin, vilken jag kom hem från för två veckor sen. Så här kommer de! Det är inte bilder från alla ställen, det blir alldeles för mycket..
(De flesta bilder är mina, några är lånade från en kurskompis!)

Första stället vi stannade till på (och tog en paus i ljudboken vi lyssnade oss igenom under de studntals långa bilresorna) hade man flopärlmussleodling..


På kvällen bodde vi på ett vandrarhem på västkusten, och tog såklart en promenad där..




Några ejder-mammor med sina ungar simmade omkring i blåsten..


På tisdagen såg vi när vi var på ett ställe där man odlade som man gjorde för kanske hundra år sen - och där fanns bland annat mycket rundsileshår och tätört, vilka båda är köttätande växter. Rundsileshåret (den med röda hår) har en fluga, vilket det förmodligen håller på att bryta ner..


..det var verkligen fint och mysigt där ute. Långt från allt annat..


Sen åkte vi och tittade på en ljunghed som man genom att bränna mycket fått återupplivad. Man får bränna med några års mellanrum för att få det att hålla så som det naturligt brukar bli. Det är ganska många växter och djur som behöver bränderna som naturligt återkom från år till år för att få ett optimalt habitat, men som vi idag har sån kontroll över och inte tillåter längre på samma sätt.


Sen åkte vi vidare och bodde på ett vandrarhem precis vid Söderåsen i Skåne - som är en nationalpark med ursprunglig bokskog - så himla fint!
Här tog vi en kvällspromenad för att spana efter fåglar och denna fina Sångsvanshane kom och, förmodligen, ville ha mat.




Jag fick för mig att den här hunden som satt på restaurangdörren där var jättelik Leia, men när jag kom hem såg jag att det inte riktigt var så.. hmm..


Dagen efter tog vi den riktiga turen genom nationalparken - vi skulle egentligen haft en person som kom och berättade om LIFE-projektet de håller på med, men det blev inställt så vi fick klara oss själva. Det är så fint där! Som en naturlig park. (Fast efter en massa timmar där måste jag säga att det faktiskt blev ganska enformigt med bokskogen..)




det var riktigt brant när vi gick upp och ner i ravinen fram och tillbaka. Och riktigt jobbigt..






På kvällen bodde vi på ett vandrarhem vid östkusten som hade gammeldags mysig stil byggt med en innergård liksom..




Dagen efter började vi med att titta på en restaureringsplats för groddjur.


Sen tog vi oss upp på Stens huvud, som också är en nationalpark och åt lunch där.


Sen åkte vi till ett våtmarksområde och tittade på hur man använder det. Efter att ha haft problem med att odla något då det översvämmas varje år så används det istället som turistmål då det finns mycket olika fåglar där och också som betesmark på sommaren.






Vi tog en snabbtitt på storkprojektet där nere..


Sen - nästa dag - till nästa nationalpark: Store mosse.




Sen åkte vi till Hornborgarsjön (fast det var ju inte sådär massor med tranor som det är under häckningstid)..




och sen åkte vi hem!

Kommentarer
Postat av: Monika

vad fint! i det där huset vid bilden på de köttätande växterna vill jag bo. åh, vad mysigt. helst skulle det ju vara en sjö där också!



iaf så har jag ju tänkt att skriva något ett tag nu :] men kommer inte riktigt igång för jag orkar inte göra klart designen. men snart kanske! du får hålla ett öga öppeeeet

2010-06-17 @ 20:07:46
URL: http://winks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0