Onsdag: mellandag.

Ja, det får bli såna här en gång i veckan-inlägg. Har inte tid ju. Trots att det inte tar lång tid så känns det ändå som en stor grej av någon anledning.
Nu sitter jag och äter choklad i alla fall. Otippat? Känns som att man kontinuerligt stoppar i sig choklad under och efter julen.. alla chokladaskar och knäck dårå.
Julen var mysig. Vi var bara jag och mam och pap och syster och mormor (annars är ju Uppsala-gänget här) men det var lugnt och mysigt.
Juldagen blev lugn - jag har tyckt att det varit rätt jobbigt ute på juldagen (känns som att jag börjat festa klart efter allt ständigt festande när man var yngre?) för det är så jäkla mycket folk så jag skippade utgång. Ångrar mig liiite i efterhand efter att ha hört hur ovanligt kul alla tyckte att det var. Men men, men kan ju inte få allt.

Annars är det mest umgänge med familjen och vännerna som man pysslat med.
Jag och Björn åkte in till Falun i förrgår och shoppade lite på mellandagsrean också. Tror dock inte att någon av mina 5-6 shoppingpåsar hade ett rea-plagg i sig iofs..

Det är såå fint ute också. Snöat har det gjort ännu mer och idag lyser solen. Synd bara att det är 20 minusgrader och att Leia tvärvänder i dörren men.. Man får väl njuta av vädret på något annat sätt.

Lite bilder från den senaste veckan..






Leia. Hjälpa mig med skola?


eller inte..


Fler bilder kommer sen..!

Onsdag: Dagen före..

Imorse vaknade jag en stund efter fem av att Björn gick upp.. Han kunde inte sova mer. Det kunde inte jag heller, när jag väl blivit väckt. Först trodde jag att jag kunde det. Sen när Björn tagit med sig datorn till ett annat rum och jag och Leia blev kvar så ville inte riktigt Leia vara med på det. Nu var ju hon också vaken och pigg liksom! Så efter otåliga trampanden runt i sängen som resulterade i att hon stod på nattduksbordet och kikade ut på räven i snön utanför fönstret och gav ifrån sig små puffande ljud (räven stannade då till och tittade mot oss en stund) så fick Björn ta henne. Hon trampade dock runt bra mycket där ute också och tryckte nosen mot dörrspringan in till mig och blåste, så jag gav upp mina sömnförsök. Läste ut New moon-boken och fick frukost i sängen av min fina Björn vid sjutiden. Tittade på nyheterna då också. Sen somnade jag faktiskt om i kanske 1,5 timmar. Och sen var jag helt paj i huvudet. --- Ja , det var min morgon. Den kommer nog att gå till världshistorien.

Efter hundpromenad och lite prov av dataspel åkte jag hem och började slå in paket. Sen åkte vi till Anna, Lasse och Selina för glögg och lussebulle-fika. Och så hade jag och Soffa lite julklappar (främst till Selina dårå) som vi ville lämna. Soffa hade tagit med sig sin mammas vovve Vicky, vilket Leia inte var överdrivet förtjust i. Men det gick ju mer eller mindre, nog mest för att Vicky var ganska stilla och lät Leia nosa och så, men ändå så brast Leia ut i skallanfall då och då. Högre skall än Leias får man ju leta efter. Det är fint att se att Leia är försiktig med Selina iaf.. som att hon vet att det är en liten sjumånaders tjej. Fast en hel del hundslick i ansiktet fick hon ju dårå.
Jaja, slutet gott, allting gott.

Sen åkte vi till oss och fixade de sista julklapparna, Björn och Leia åkte och jag åt systers goda mat hon lagat. Lite senare tog syster och jag en promenad med gammelhunden och svängde förbi mormor för att lämna saker och hjälpa med tv:n. Sen gick vi hem och klädde granen. Sen har jag mest ätit godis. Tänkte ungefär som så att om jag äter massa godis idag, så behöver jag inte äta så mycket imorrn och får mer plats med den goda (polska) julmaten - alldeles underbart god är den. Så fint att man får två olika sorters julmat varje år.

Nu blir det film.




Måndag: fortfarande..

Tidsfördriv: (som om jag skulle behöva det..)

Nämn något som gjorde dig glad igår: Den fina promenaden (se förra inlägget) och myskvällen hos Anna o co.
Vad gjorde du kl 08 imorse:
Sov.
Vad gjorde du för 15 min sedan:
Såg färdigt det senaste Mitt i naturen på svtplay.
Det sista du sa högt:
Jag berättade att syster trodde att det var något läskigt bakom henne.
Det senaste någon sa till dig:
Syster frågade vad hon sömnbabblat om igår kväll.
Vad har du druckit idag:
Vatten, te, glögg.
Vad var det senaste du åt:
Mackor med ost och tomat. Näe förresten, en liten bit av min lussebulle som fanns kvar.
Vad var det senaste du köpte:
Nää, det vill jag inte skriva.
Vad är det för färg på din ytterdörr:
Här är den brun. I K-stad vit. (väldigt intressant, skriv upp det!!)
Vad är det för väder hos dig nu: Kallt och massa snö.
Godaste glassmaken: Alltså.. får man säga alla Ben & Jerry. Jag har för många som jag älskar nu, även om Baked Alaska var favvo i våras.
Tror du på kärlek vid första ögonkastet: Ojoj, hur definieras kärlek? Jag är sönderlärd av alla biologiska funktioner som sker att jag inte längre vet vad det är. Men annars: ja.
Sover du tungt: Ibland ja, men ofta lättväckt.
Drömmer du mardrömmar: Inte som förr.. Men då och då ja. De flesta brukar dock vara väldigt stressade drömmar om att jag måste springa fort fort och benen är så jäkla sega, det går inte att springa och jag har kommit på mig själv att varje gång i drömmen tänka att jag måste börja löpträna ordentligt.
Trivs du med ditt jobb: Jobb? Sommarjobbet? Isf ja. Pluggandet? Mja.
Favoritklädsel: Träningskläder, typ mjukisbyxor och sweatshirt.
Favoritlåt just nu: Kings of leon - crawl.
Vad ser du om du tittar till höger: En fåtölj, ett fönster och massa mer.. eh.
Vad gör dig glad just nu: Att jag är här och har tillgång till familj, mina vänner och att julen/vintern äntligen är så som den ska vara. Så som den alltid var när man var yngre.
Vad ska du göra härnäst: Fortsätta läsa i "Twiligt 2" och sova dårå.
Höger eller vänsterhänt: Höger.
Humör just nu: Lite småstressad (en hög med skolböcker ligger brevid mig).
Favoritgodis: Jag är ju chipsoman och äter massa choklad. Men om det ska vara godis: lakrits.
Kläder just nu: Pyamas, sockor och huvtröja.
Sommarplaner: Ett jobb tack och gå kungsleden.
Hur många kuddar sover du med: 5 både här och hemma faktiskt.
Spelar du något instrument: Blockflöjt spelade jag ju några år. Och så är jag bra på att hitta melodier på synt/piano.. kan icke kompa alls. Blockflöjtens "fel"?
Morgon eller nattmänniska: Morgon. (Motsäger jag mig själv nu med tanke på ett av de tidigare svaren och tidpunkten för detta inlägg?)
Vad är viktigast för dig: Familj och vänner såklart.
Är du kittlig: Ja, ganska mycket faktiskt.
Snarkar du: Nej.
Stjärntecken: ~Virgo~
Äckligaste insekten: Alltså.. om det är äckligt med insekter så är det för att de rör vid en. Senaste insketstouchen var i bilen när en älgfluga kröp i mitt hår. Såna som sitter och suger blod på älgar och är ganska platta och som det är nästintill omöjligt att mosa. De har någon sorts studs eller gummikropp liksom. Guäähh.
Längtar du mest efter just nu: Att jag blir färdig med skolarbetet så jag får slippa ha det i bakhuvudet hela tiden.

Måndag: Hofors

Vi befinner oss sen i fredags i Hofors för julfirande och "lov". Så mycket lov man nu kan ha innan tentor och inlämningar. Det är så mycket mycket snö och kallt som bara den, helt underbart - precis som det ska vara!
Leia är inte alls speciellt glad åt kylan.. 17-18 minusgrader är inget att hurra för enligt henne (trots att snön är väldigt rolig) och ärligt talat så skulle det nog ha räckt med en 5-6 minusgrader. Så vi har köpt ett mer täckande fleecetäcke åt henne (tack för tipset till Atlas matte, Therese).
Igår var det faktiskt 5-6 minus och då tog jag, Björn och Leia en "morgon"promenad i snön - en runda kring värnaskolan inne i trollskogen, eller vad den nu kallas.

Jag hittade en stjärtlapp som vi provåkte på. Här är Björn och en tokig Leia.

Sötnosen sitter och väntar på godis.

Massa snö. Och konstig min, är inte riktigt med där.

Mina två finaste i snön.

 


Förutom det så var jag på julshow på folkets hus med syster och mina två finaste vänner i fredags. Rätt kul show även om jag gillade det året då syrran var med bättre. Det kändes som att det var lite högre standard då på något sätt, nu var det liksom lite mellan-högstadieframförande över det hela. Men alla var jättebra på att sjunga och dansa, så överlag var det kul!
På lördagen åkte jag och Björn till Gävle. Stannade först och inhandlade massa saker till Leia, täcke, godsaker och leksaker. Sen åkte vi och åt på Church street saloon, såå gott där - som alltid! Om man någonsin är i Gävle bör det inte missas.. Det gäller förstås om man gillar amerikanskinspirerad mat med stora köttstekar, dollarchips, majskolvar, massa dipsåser, tallrikar stora som fat och så vidare och så vidare. Ujuj. Ja, det är inte så att man orkar äta där alltför ofta, blir mätt för ett långt tag framöver.
Sen såg vi Luftslottet som sprängdes. Lätt den bästa filmen av de tre! Av böckerna var den andra boken bäst så man förväntade sig att det skulle vara lika med filmerna, men icke.

Nåja, nu ska jag pyssla vidare med något. Hej hej.

Tisdag.

Börjar man se ett mönster i mina inlägg nu? Tisdag.. lördag.. tisdag.. Typ. Jaja, bättre något än inget alls.

Nu finns snön här. Inte lika fin som hemma (där jag fick höra att det var minusgrader med pudersö som öst ner) men det är ju SNÖ i alla fall. Vilken uppståndelse det kan bli över snö liksom? Var och varannt inlägg på fb har handlat om snön. Men det är ju inte så konstigt då det ger så mycket mer julkänsla.. och vem vill inte hitta den såhär veckan innan jul? Jag har inte hittat den än. Lite förväntan och så inför hemresa och mys, men inte mer. Men vad väntar jag mig, nån riktig julkänsla har jag inte haft sen jag gick i grundskolan.

Har fått spotify också, äntligen, så himla skönt att kunna lyssna på massa massa musik - danke schön för det.

Imorgon är förhoppningsvis sista kvällen vi sitter och jobbar med projektet vårat.. fast jag är tveksam till att det faktiskt blir sista. Vill bara bli klar med det där nu.. Det har varit så kul, men man känner att det räcker nu. Det värsta är att själva projektarbetet vi gjort bara ger ungefär 1,5 hp. !?!! Helt otroligt, så mycket tid som man lagt på det och så är det bara värt en veckas arbete.. näääe, det tycker vi inte om.

Nåja, ska sätta mig i soffan och läsa lite tidningar och se på tv, det där med att se på tv är något jag inte gjort riktigt på många veckor nu.. blir bara rastlös om jag provar och sen sitter jag här eller fixar med något annat efter en stund.

Finaste Leia i snön




Lördag.

Jag skulle verkligen behöva lite energi till slutspurten av skola innan julen. Men vem försöker man lura? Det är ju samma sak varje år.. Man försöker göra klart mycket innan jul, men när tentor och andra inlämningar är efter jul så blir det ju ändå att det successivt under julen byggs på med stress stress stress. Varför inte börja skolan en vecka tidigare och klämma in tentorna innan jul? Det hade varit så himla mycket bättre att få vara HELT ledig. Jag har inte varit HELT ledig sen jag slutade grundskolan - hur känns det egentligen? Även om jag tagit ledigt, så har det alltid funnits någon som jag kunde ha gjort, fast hoppat över. Vissa såna saker ligger fortfarande mig i hälarna och drar, andra har jag tagit mig förbi - men det dyker ju alltid upp mer och mer. Tänk om man bara behövde sova en timme om dygnet? Det skulle verkligen behövas nu - jag önskar mig mer tid i julklapp. Om tomten läser detta så behöver jag julklappen i förskott tack.

Idag har jag varit på Ikea och fixat några saker.. Och så köpte jag lite saker i deras "matshop" där utanför. Blåbärssylten som jag alltid köper där är den godaste jag någonsin köpt, den rekommenderas verkligen. Förmodligen är det väl för att det är så mycket socker i den, men samtidigt så gillar jag den också för att den verkligen smakar blåbär. Köpte kardemummaskorpor också som var goda. Så åk och handla mat på Ikea nu.
Å, ja ni märker ju hur mycket jag orkar skriva om nu "åk och handla skorpor på Ikea". Näe, nu ska jag ladda inför tvättiden som startar om ungefär 50 min. Hej hej.


Tisdag.

Har inte tänkt skriva något långt inlägg. Det mesta känns bra för tillfället, jobbar på med skolan, längtar till jul, har ett par saker uppbokade nu och längtar hem ännu mer bara för det. De senaste promenaderna med Leia har gått bättre också, så skönt.
Sitter och lyssnar på mitt kära Depeche och funderar på varför jag inte ska åka på dem i januari. Har jag någon bra anledning eller? Näe, Monika tagga till - vi måste se DM när de kommer!

Två bilder från Depeche modes konsert i globen 2006. Ja, hur kassa som helst, men min mobilkamera var vad den var. Vi hade ståplats, sen när vi trodde att det var slut och var trötta påväg utåt så sätter de igång med Just can't get enough (andra bilden). Nästan så att man såg bättre.. men lite väl långt bort ändå.
Jaa - vi måste Monika! Daves 80-tals moves och Martins innerlighet när han sjunger. Ja! Pingpongtjong.




Söndag.

Märks det något sorts mönster i mina rubriker? Ja, jag har så dålig fantasi och så kan jag tycka att det är jobbigt att ibland inte veta vilken dag det är när man läser ett inlägg, så jag skriver det. Enkelt dårå. Tråkigt också dårå.

Jag vet att jag är sämst på att uppdatera, men jag har massa att göra hela tiden och när jag inte gör något så är jag såå trött. Har varit riktigt TRÖTT av vaccinet mot svininfluensan - är det någon mer som blivit så? Konstant trötthet gör att allt som ska göras görs under så mycket längre tid. Därför har jag inte tid att göra sånt som är trevligt, som att skriva här.

Kommande veckan är full med skola - jag måste få bort så mycket som möjligt inför jullovet, för då kommer jag ju ha fullt upp med vänner, julmys, familj, hundar, filmer, snö (hoppas jag!?), skidor (om det förra finns), trevliga middagar och massa annat. Sen har jag julklappar att fixa.. åå. Tiden går för snabbt.

Jaja, nu måste jag göra annat.. Här kommer några bilder på det jag har haft för mig senaste dagarna:







Gått på krävande (och också underbara) promenader. Leia suger ur mig all energi när vi kämpar. Vi jobbar mot varann när vi borde jobba med varann.. men hur gör man henne mindre entusiastisk för alla dofter och alla saker som är roliga att smaka på/bita i/leka med? Jag menar, hon är ett år gammal, tonåring och väldigt nyfiken och lekfull.. Det kanske är jag som måste bli roligare, men hur orkar man när hon bokstavligen drar ur mig all ork till det? Nåja, vi kämpar vidare..



Bakat drömmar (tack för tipset Anna!) som blev sjukt goda. Jag har tidigare alltid använt bakmargarin till allt, men senaste månaderna har jag gått över till smör (heter det "svenskt smör" kanske?). Lite dyrare, men det blir något helt annat i allt man använder det i. Har bakat nougatrutor också, helt okej att äta, men jag gör dem nog inte någon mer gång.



Adventsmys..



Imorse kom min gamla klasskompis Henriikka och hennes vovve Frida på heldagsbesök. Vi tog en långpromenad först, vilket var en av de värsta promenaderna jag nånsin gått med Leia - hon var helt omöjlig, attackerade mig om och om igen, drog och skällde då och då på Frida. Hemma lugnade de ner sig lite, men Frida vaktade noga sitt område och Leia puffade fram lite låga skall då och då. Nåja, i det stora hela så gick det fint! (Förutom promenaden). Jättetrevlig dag och säkert lärorikt för Leia också.

Ja, jag måste verkligen jobba med hunden, kan man ju dra en slutsats om efter detta inlägg. Jobba med skola måste jag verkligen också göra, börjar känna smått panik för allt som ska göras. Hjälp hjälp hjälp.

Onsdag?

Har ingen riktig koll på dagarna.. Tiden går så snabbt, man hänger ju inte med! Den här terminen har gått så sjukt snabbt, det var ju alldeles nyss jag var i Kalmar på de där djuruppfödningsgårdarna (tidigare inlägget) i slutet av september. Det var ju alldeles nyss det var så varmt ute att jag inte kunde ha jacka, vilket var jobbigt, för då hade jag ingenstans att lägga hundgodis, mobil och allt annat. Det var nyss jag gick och funderade på om jag skulle köpa träningskort för den här terminen. Fast nyss var det väl kanske inte då.
Snart är det jul! Och efter det: nytt år. Vad händer då? Jag vill så gärna läsa en kurs i Umeå. Distanskurs, visserligen, men det är 4 träffar där uppe. Jag har verkligen inte möjlighet, råd att åka upp och ner till Umeå så många gånger. Samtidigt så är den såå klockren - precis det jag vill lära mig och rikta in mig på. Hmmhmm.

Leia vaccinerades i måndags. De är så bra där borta på smådjurkliniken tycker jag. Det var en hel del hundar där, så Leia hade väl lite svårt att spänna av och ville lukta på allt, plus att de andra hundarna skällde och gnällde, så det gjorde ju sitt också. Men det gick ju. Väl inne hos veterinären var hon också lite gläfsig och ryggande, men det gick bra att hantera henne ändå. Jag brukar då och då göra "undersökningar" där hon får hoppa upp på vardagsrumsbordet och så kollar/känner jag igenom kropp, öron, tänder och så - så det verkade inte vara helt främmande. Men sprutan gjorde ont på henne, så då drog hon sig loss innan allt var klart så det fick bli ett till stick. Synd att hon inte hade lika lite känsel i skinnet som när hon var 3 månader, då märkte hon inte alls av sprutan, utan hade bara ögon för godiset som låg framför henne.
Jag och Björn tog en snabb sväng in i vaccineringslokalen här uppe i kronoparken och fick våra sprutor igår vi också. Konstig känsla i armen där direkt efter tycker jag och det gör lite småont, eller vad man ska kalla det, fortfarande men annars lugnt. Svårt att lyfta den bara. Jag frös en del igår kväll när jag skulle somna också - men det kanske hade med utetemperaturen att göra?
Vår lägenhet är ju inte direkt känd för sin stabila temperatur.. Har svårt att komma ihåg förra vintern helt - då när vi hämtat hem Leia, men med tanke på att vi "eldade" kanske 20 ljus om dagen, hade mössa och ibland jacka på oss inne, värmde upp ugnen och öppnade luckan, duschade varmt med öppen dörr för varm luft och hade filtar överallt så lär det ha varit kallt alltså..

Snart är det dags för promenad med Leia.. drar mig lite för den - det går inte så bra för mig med henne utomhus. Hon drar överallt, till varje liten sak som ligger på marken, hoppar upp och "attackerar" mig (oftast bara när jag pratar med någon ute) och så vidare. Hennes attacker gör jätteont, hon krafsar med klorna och biter stenhårt i händer och armar. Jag träffade min gamla klasskompis utenför för kanske en vecka sen och då blev Leia heltokig. Jag var helt blåfläckig av blåmärken på händerna någon dag efter det. Som tur är så har den här gamla klasskompisen också haft samma problem med sin hund när han var yngre, med at han hoppade och bet, så hon kände igen det. Och han var inte så längre. Håller tummarna för att Leias tonårstrots går över på ett kick. Eller åtminstone tidigare än 2 år - som många säger är åldern då de lugnar sig - annars har vi ju ett år kvar av galenskap..

RSS 2.0