Lördagssysslor

 Jag och syster har precis varit ute på en 7 km lång joggtur på "7,5:an" - som vi kallar den - trots att jag är övertygad om att hela slingan möjligen når upp till 7 km, inte mer.. Och det gick bra! Jag börjar kunna jobba upp distansen till 7-8 km nu utan att knät sviker mig, så jag tror att det går åt rätt håll om jag inte gör något korkat drag, som att köra långt för tidigt exempelvis. Visserligen har jag inte tränat denna vecka alls förutom ett drygt 8 km långt pass i måndags, så jag tror det spelar in lite.. Hur pigg jag är i kroppen och sådär. Men jag är riktigt nöjd. Nästa pass får bli intervaller på något sätt. En och en halv månad kvar till midnattsloppet och jag vill slå min förra dåliga tid (57.3-nånting, huu) med, faktiskt, minst 8 minuter. Jepp. Under 50 är mitt mål, och det är jag övertygad om att jag klarar om allt står rätt till med mig den dagen.
 
Under förmiddagen tog vi, med Leia, bilen ut på bokstavsjakt. Jag blev tilldelad en karta och en lapp med tomma rutor, på jobbet för någon vecka sen. Det har placerats ut stolpar med en bokstav på, på olika "bergstoppar" (höjder? kullar?) kring Hofors, som tillsammans bildar ett ord. En bokstav lyckades vi få idag, men den andra vi var ute efter var lite svårare att hitta, då den låg ganska (eller rejält) otillgängligt till så det blev inget. Vi hade tagit oss upp på kullen brevid den vi skulle till, vilket bara det var rätt jobbigt i sig (men väldigt fint i mjuk, tjock mossa), men den fuktiga värmen, de tokiga myggen detta år, ett brak alldeles nära oss, färska älgspår, och vi mitt i "vildmarken" gjorde mig mer tveksam, så vi skippade att försöka hitta en annan väg. Jag ska försöka få något tips på jobbet hur man kan nå den smidigare.
 
Leia ligger helt utslagen på min säng nu efter dagens skogsturer. Hon löper nu och är segare än vanligt, både fysiskt och psykiskt - men det är bra att motionera henne, för att kanske kunna påverka löpet lite så att det inte blir för utdraget. Ikväll blir det grill, rabarberjordgubbpaj, lite varm&kall, och förhoppningsvis något spel här hemma med syster, Magnus, Björn och mamma och pappa. Ha en fin lördag!
 

Peace & love, torsdag

I onsdags kom tanken mer på riktigt.. om jag skulle missa Mumford & sons? När de spelar 6 mil härifrån? Eftersom de ställde in spelningen på Hultan för några veckor sen, så bokades de till Peace&love i början av förra veckan, och såklart har jag ju tänkt att jag vill se dem. Men inte bestämt. Förrän just i onsdags.. Satt och funderade och kom fram till att det ju var så himla dumt att missa ett sånt tillfälle. Deras skiva är den jag lyssnat överlägset mest på det senaste året! - i princip varje dag har jag lyssnat på åtminstone någon låt, och otaliga timmar har de spelats i lurarna till pluggandet.
 
Jag visste inte någon alls som varken skulle dit eller skulle vilja åka dit, så jag frågade Björnen min om han ville haka på (trots det ganska höga endags-biljettpriset, och vetskapen om att det inte var direkt hans favoritband), och han sa ja, hjärtat mitt. Så ja, biljetterna köptes två timmar innan vi åke in! Tog ett par timmar ledigt från jobbet för att hinna se Regina Spector som började 16. Förutom henne var det då såklart Mumford&sons, Slagsmålsklubben, Laleh och Veronica Maggio som jag såg. Alla var riktigt riktigt bra, utom kanske Smk som hade ett tråkigt scenuppträdande (men musiken dunkade bra ändå) med en hoppborg där några pers hoppade omkring och de som spelade lite musik stod inklämda på sidan om den.. Men ja, Mumford var överlägset bäst; bästa förmedlade känslan, publiken skitbra, bara sjunga med-låtar (ja, konstigt vore väl om jag inte kunde låtarna vid det här laget) förutom några riktigt fina nya låtar (nya skivan kommer i september!) och ett så himla bra musikaliskt intryck. Jaaja, det räcker kanske om dem nu. Men det var länge sen jag verkligen gillade en viss musik och band så.
 
Träffade på fint folk därinne i alla fall och drack någon öl och så. Mindre kul var det imorse när klockan ringde 6 och jag somnat mindre än tre timmar tidigare. Jag undrar fortfarande vad som hände på jobbet idag? Har aldrig haft så svårt där att ha koll på fler än en sak samtidigt vilket jag ju annars just är ganska bra på, tycker jag själv. Nåja - nu med en mask i fejjan igen och en stundande kopp te och skål med oreoglass med hemgjord krossad maräng och valnötter (det är nötterna som är pricken över i här), mår hjärnan lite bättre igen.

Uppstart: Öltältsöl till första delen av Regina.

Fina lilla Regina - vi står inte långt bak och titta vilken liten plutt hon är, till vänster, på den enorma scenen



SMK:s ointressanta hoppborg

Bästa Mumford & sons - jag stod längst fram (väldigt åt sidan dock) och ändå ser de så små ut!

Björn "diggar" till Laleh, haha. Såpass långt bak som vi är här så var det bara han som gjorde det, som synes





Och sista spelningen, Veronica Maggio. Riktigt bra och snyggt, och så överraskade hon med Petter som kom och rappade i fina "Längesen" - tror att de flesta blev förvånade när han plötsligt dök upp och började rappa på "sitt" ställe i låten.

Kesokaka och ansiktsmask

Jag har verkligen en bra avslutning på denna långhelg. Inledde med ett svettigt fm-pass, som jag skrev om, och en nästan lika svettig "runda" på Ica. Ansiktsmask efter duschen, "baka" kesokaka i ugnen (baserat på den här goda, men denna gång utan kanel och psyllium, och istället med lite mandelmjöl, lite krossade linfrön och ett par matskedar söt créme fraiche/jordgubbsgegga som mamma gjort) fixa naglar lite finare/fräschare, läsa bok som äntligen börjar bli spännande, och se klart film (Paris, je t´aime) som jag börjat med för flera dagar sen, men inte hunnit med.. - Sen bör man orka med de hemskt tidiga, men egentligen också bästa, mornarna.
 

Midsommarledigt

Trots att jag kanske inte har gjort så väldigt mycket under midsommar, så känns det som att det var länge sedan jag cyklade hem från jobbet i torsdags em - och därför antar jag att jag kanske fått en del gjort ändå? För så är det för mig i alla fall, att tiden känns som att den gått långsammare om jag haft mycket att göra - speciellt mycket nytt som jag inte kanske gör varje dag. Det känns alltså som att jag har haft mer tid på mig än bara tre dygn.
Jag har bakat; blåbärs"kakor" och flädermoussetårta (båda från nyaste buffé och båda helt underbart goda), jag har varit på bio; Prometheus (bra! Eller ja, idén var väldigt intressant i allafall, sen kanske den var töntig på sina ställen), jag har ätit massa god mat; midsommarlunch med Björns föräldrar; midsommargrill hos mamma och pappa med bror och Anna och skällande hundar; grillmiddag hos Björns föräldrar igen med fler släktingar, jag har fikat sjukt mycket gott, jag har sprungit i fina skogen, jag har sovit och vilat en hel del, jag har varit ute och spårat med vovvar, gått trevliga promenader - med bara Leia och med fint människo/hund sällskap, jag har spelat kubb (förlorade dock), fiskat upp en liten abborre på ett spegelblankt hammardammen, och meera. - Jajodå, en del har jag ju hunnit med.
Ikväll blir det ett litet pass functional moves (så himla bäst pass att komplettera med för att träna andra muskler än just "pump"muskler och för att få upp stabilitet och balans, vilket i mitt fall saknas om jag inte gör något åt det) och lite icahandling och annat fix inför en lång jobbvecka.
 



Vila lunch med de finaste.



Björn - han är en duktig fotograf han! Vad gör väl en skugga?


Blommor som ramlar ut håret.


Fina familjen.




Jag är sjukt nöjd med flädermoussetårtan, otroligt god blev den - tips; använd mandelmjöl gjort på mandlar utan skal.

 

Världens snyggaste och bästa kille.

Söderåsen och Glee

Goddagens. Idag har jag tagit en välbehövlig sovmorgon, och sitter nu och surfar runt lite och dricker te. Det är svårt att komma in i tidiga jobbmornar (och ännu svårare med tidiga sovkvällar speciellt nu då ljuset gör att det inte är hur enkelt som helst att somna i bra tid heller) men det är som det är. Tur att det är kallt och regnigt i alla fall, annars hade man ju inte fått en blund.

Helgen har varit lugn; bland annat en promenad på Söderåsen med Leia och min käre mor och far fick avsluta avsluta arbetsveckan i fredags - och morgonträning i form av bodystep, följt av häng med finaste Soffan, följt av middag och efterrätt hos Björns föräldrar och kvällspromenad med Leia fick bli lördagens aktivitet. Älsklingen min hade varit och cyklat vätternrundan fre-lör (med start 01 på natten), och var ju inte mycket till sällskap, så jag spenderade resten av kvällen med Glee (är äntligen klar med s3) och True blood, första avsnittet av s 5 - och det ser lovande ut måste jag säga.

Nu ska jag försöka få något vettigt gjort idag är det tänkt. Vi får se hur det går med den saken, det är ju så lätt att mysa ner sig med böcker/filmer/serier eller kanske träna lite (inne) en sån här regnig dag tycker jag..


Cough syrup

Nu har jag en ny omomigen-låt;


De kommer med jämna mellanrum de där. Fast den förra (So american) delar nog första plats med denna just nu ändå.

Hemma

Sedan igår kväll är vi i Hofors dårå. Och ja, det är hemma. Under de senaste månaderna har jag känt mer och mer hur mycket jag inte vill bo här (så väl jag formulerar mig), men så fort sommaren kommer och när man framförallt åker hit, så är de tankarna borta. Men det kanske har med sommaren specifikt att göra? Jag förknippar sommaren med Hofors såpass efter alla dessa år (ja, alla år ju) och därför blir det naturligt att känna så. Sjöarna, skogen, industrin, regnet, kvällshimlen från fönstret i mitt gamla rum på övervåningen, cykla hit och dit och upp och ner, folket, någon man känner eller känner igen var man än går.. Det är fint!

Arbetsdagen idag blev underbart kort, och jag fick återigen skriva på papperpapperpapper, släcka brinnande docka, äta på "markan" (stavning?). Sen fick jag fyra timmar extra lång ledig eftermiddag, och den spenderades med fina människor och fin glad hund (ja, här är där Leias 'hemma' är, tycker hon nog), fin åska och störtregn och ett svettigt träningspass med bästiscoach. Och så lite ihopblandning av egen "müsli" och jordgubbs- och smetanaätning, klappa kattskrällen och sådär. Nu ska jag se Glee (s3), inte för att det är så bra längre tyvärr, utan för att jag fastnat i en serie återigen.

Och lite foton.

I lördags planerade jag att köra ett långpass. Det gick bra i ca 5 km.. Skulle efter det testa en ny väg. Tyckte att den var väldigt konstig och kände mig lost på den lilla övervuxna stigen, och virrade runt en hel del, gick, joggade, hoppade över rötter och bort från stora myror som klättrade på mina skor och kände mig alltmer tveksam vad jag skulle göra. Då pajjar knät igen! Alltså vad är det frågan om. Av det jag läst hittills ser det mest ut som långdistansknä jag drabbats av, men varför är det då efter bara ca 5 km det kommer, och alltid när jag spänner mig av någon anledning. Och vad göra åt det? Blir så arg på detta. !

Müsli; Hackade cashew-, hassel- och valnötter, krossade linfrön och pinjenötter, solrosfrön och pumpakärnor.


Snart slut

Hoj hoj.
Jag har svårt att skriva här ibland. Bara för att allt är så virrigt och spretigt och blandat tror jag - det blir så meningslöst. Jaja, det får fortsätta så tills jag hittar något jag trivs med.

Igår var jag på mitt sista pass på kauif. Nånsin tror jag. Det var tc-core. Jag skrev ju förut att jag innan sommaren skulle ha som mål klara spinna en timme, men det struntar jag i nu. Tc:n (teamcycle) igår var en halvtimme, det får räcka! Tror inte att jag hade klarat mer heller. Däremot börjar löpningen kännas underbart fin trots att jag förutom i onsdags inte hade joggat på över två veckor. Jag tappade verkligen det lilla jag höll igång med löpning efter vårruset. Men nu är det dags att ta tag i detta! Midnattsloppet närmar sig och så även lidingöloppet (som jag ännu inte har någon startplats i - men ja, snart så!).

Nu ska jag ta mig till skolan snart och pyssla lite i excel och försöka få till något som är vettigt. Ikväll ska jag städa, imorgon tvätta och packa, och på söndag bär det av mot Hofors i vår då överfulla bil. Börjar jobba på måndag. Jepp.

Önskar att mina dagar de närmaste två månaderna kunde se ut såhär istället.
-Men då tjänar man ju inte storkovan heller!

Kallt

Äter frukost! En sen sådan, jag gick upp vid 8, men var tvungen att lägga mig i sängen och bli varm igen, en timme till - det är riktigt kyligt ute, vilket ju automatiskt ger kyla inne här. Houdinin fick åka på idag iaf, och det gillas trots allt, för den är ju alltför varm för soliga sommardagar, så det var ett tag sen. Idag ska här fixas med cykeln, en joggtur ska avverkas, men framförallt ska jag göra skola (skjut mig någon) - ha en fin söndag!


Fil med krossade linfrön, psylliumfrön, hackade valnötter och massa färska jordgubbar. Och så kokt ägg med smör och lite salt.

Rens en lördag

Sitter i soffan och är zombie. Idag har vi gjort en hel del här hemma och jag är så trööött. Kanske det beror på sockerchocken jag gav min kropp nu på kvällskvisten också, iofs. Jag blir alltid så tydligt tungt trött nu när jag äter socker, eftersom jag inte är van.. - Jag började i alla fall dagen med att läsa ut Murakamis sista bok i trilogin 1Q84, och JA, det slutade ju precis som jag ville. Sen åkte vi till återvinningsstationen och gjorde oss av med en del.. typ vår lilla tv vi hade med oss när vi flyttade hit, men som plötsligt började tuta högt och konstant en dag, och en gammal rutten kontorsstol som björn använde vid datorn förr, och den största och tyngsta "tjock"dataskärm som någonsin skådats tror jag, - och lite till. Det har skett en del såna här utrensningar nu senaste tiden.. Det verkar ju onödigt att släpa på sånt i onödan kan man tycka, speciellt vid en flytt, även om jag nog mer är en samlare egentligen. "Jag kanske kommer vilja använda det någon gång" eller "jag kanske kan bygga och måla om det och använda som ett sånt där" .. osv. Och så händer det nästan aldrig. Sen stannade vi vid ICA och handlade, bland annat gösfilé från vänern hos "feskarn" eller vad fiskegummorna/gubbarna utanför mataffärerna nu heter. Efter lunch inleddes tvättstuga och storstädning - emellan det åkte vi till stan och jag köpte en begagnad cykel, damcykel med korg, äntligen - och så fortsatte städningen. Björn höll tom på att duscha väggar och kromrör i badrummet. Vi kommer nog behöva städa rejält innan flytten ändå, men ju mindre desto bättre. Sen skulle vi då äntligen få smaka gös (njepp, tom trots björns fiskeintresse så hade gös inte smakats innan dess) - jag kokade små runda delikatesspotatisar som "slungades" i smör och dill med flingsalt på, och så smörstektes filen rakt av bara med salt och peppar på. Och så smörstekta trattisar plockade från förra året också (vi försöker äta upp innehållet i frys och skåp nu). Tänkte att smörstekt fisk är ju egentligen det godaste och kanske också det bästa sättet att faktiskt Smaka på fisken så, plus att gös ju är lik abborre, och abborre + smör är ju = sant. Och ja, det var mmmGOTT. En ny favorit. Några FÅ ben var det, men jag är inte så kräsen som när man var liten, då kunde man ju knappt fortsätta äta om man fått ett stick i munnen av ett sånt. Och tur är väl det att man blir klokare för så jäkla mycket fint man skulle missa annars. Efter det blev det bullar och munkar och annat sött framför filmen Beginners. Den var inte mer än ok, men finaste skådespelerskan Mélanie Laurent var med (Shosanna i Inglourius basterds), vilket var trevligt. Hon, tillsammans med Clémence Poésy (också fransyska, spelar bla Fleur Delacour i Harry Potter) är mina bästa och vackraste skådespelerskor för tillfället - om ni inte tittade på miniserien Birdsong på svt nyligen så bör ni göra det och se Clémence där, det var fint. - Jaaja, och nu sitter jag här. Surfar runt på facebook och kikar på foton som hoforsare lagt upp från bessemerfestandet, och känner mig inte ett dugg avis på deras vistelse i trånga, stinkande öltält. Okej lite då. Men nu ska jag och fröken maskrosa gå och lägga oss, och så är jag glad att jag vaknar imorrn med en liten lätt sockerbakfylla bara. Hej hej.

De är inte bästa vänner de här två. Ligger den stilla och är tyst så kan hon spänt ligga brevid, men är den igång så är hon i andra änden av lägenheten.

RSS 2.0