Långsamt.

Sitter och äter frukost här vid datorn, mellan all läsning. Läser jag inte Evolution, så läser jag i min skönlitterära bok som jag började på i slutet av sommaren! Sjukt alltså, att jag inte är färdig, men jag skyller på allt som hänt senaste tiden, plus att den var väldigt långtråkig. Det blir nog såhär dålig (i princip ingen) uppdatering närmaste veckan också. Hej hej.

FRUKOST! Jordgubbsfil med krossade linfrön, pumpakärnor, hackade valnötter, hallon och kokos (har fått dille på kokos), plus ägg med salt.

HEJ HEJ HEJ

Hejhå.
Håller på med allt annat (än detta) och framförallt att försöka läsa in mig i Evolutionen. Snacka om att vara en långsam pluggis alltså.. Vanliga böcker läser jag i rätt "normal" takt, men skolböcker tar tiiid. Usch, vet inte var detta ska sluta, men just nu kan jag inte så mycket annat göra än läsa på..

På fredag ska vi på shoppingfrukost på HM. Var där sist också, trevligt med rabatterad shopping och en smörgås och te innan man kör igång dagen dårå. I alla fall någon enstaka gång sådär.

Har en note to myself också: Spring inte ensam i skogen på kvällen! Gjorde det tidigare, regnrusk ute, mörkt och inte en kotte på slingan - skuggorna har aldrig förvandlats till läskiga saker så mycket. Inbillade mig att jag såg folk komma bakom träden (på själva spåret alltså) och när man kom till kröken så var det ingen där. Då började jag tänka på personen som dog där för ett par år sedan, och att denne var på spökpromenad. Det var ju väldigt klokt.
- Men bra gick det i alla fall, och ca 7 ganska snabba kilometer fick jag till. Med träningsvärk i kroppen från ett superkul och väldigt givande styrkepass igår tror jag att det blir lite vila någon dag. Kanske.

Leia är för tillfället totalfokserad på MAT. Hon sitter som ett litet ljus och tittar på mig när jag står och lagar mat, om det innehåller det minsta som luktar gott i hennes tycke. Och det är mycket det.



Söndagsfrukost framför datat


home alone..

Denna afton har jag och Leiagumman FF här hemma. Eller BF kanske man ska säga. Läser Elle, spelar Wordfued, ser på Idol, äter chirre och lyssnar på bra musik. Ja, inget konstigt. Inget konstigt aaallss.. Björn kommer någon gång inatt. Höll på att börja grina när jag såg reklamen här på min blogg om Paranormal activity 3. Vet inte om jag skrivit det förut, men när jag och Björn sett första Paranormal activity-filmen, så ställde sig Leia upp på natten, mitt i sängen och började skälla mot den öppna sovrumsdörren (med en kolsvart hall utanför). Hon har aldrig gjort så, varken före eller efter. Det kändes ju riktigt kul.. inte. Förmodligen var det någon granne på loftgången eller så.. MEN ÄNDÅ.



Fairtradesocker --> Brownies

Imorgon börjar den Globala veckan här i Karlstad - ett arrangemang som tar upp globala frågor som rör ämnen som klimat och hållbar utveckling (läs t ex här och här). Detta går också lite ihop med fairtrade (om inte helt?), och Karlstad är en Fairtrade city - och i år också Sveriges första Fairtradehuvudstad!

Kan man, bör man välja Fairtrade. För att människor i fattigare delar av världen inte ska utnyttjas av oss, så att de får rättvisa arbets- och levnadsvillkor, och för miljön! Att försörja sin familj kommer i första hand för förmodligen alla människor. Att då behöva skövla regnskog, eller odla upp nyckelbiotoper för att kunna skaffa mat åt sina barn, är nog något som man - trots att många säkert vet att det är fel - gör. Hur människor mår, och hur naturen mår går hand i hand. En sån liten sak för oss som att lägga en hundring extra i månaden, skippa ett linne eller ett par chipspåsar och läskflaskor, och då välja BRA mat; ekologiska ägg, fairtradekaffe/socker/bananer!!/choklad, kravmärkta råvaror osv. kan vi alla göra.

Men ja, socker var det;
Vi har senaste tiden bara handlat hem rörsocker, och jag har använt det istället för vanligt vitt strösocker i ätbara saker jag gjort, till exempel vanliga chokladbollar. Det blev så mycket godare då den där extrema sötman försvinner, samtidigt som rörsockret ger mycket mer smak. Tips!

Idag har jag bakat brownies som också innehöll rörsocker. Receptet kommer från veckans reklamblad från ICA.
De blev som lite kladdiga chokladmuffins. Vill tillägga att om du vill ha dem ordentligt chokladiga så tar dubbelt med choklad, minst! Dessa blev jättegoda, men väldigt milda, kanske mer för barn exempelvis? Jag vet att såna här iaf hade fallit mig bäst i smaken för "några" år sedan.


BROWNIES (- ekologiskt, fairtrade, kravmärkt osv.?)

2 ekologiska ägg
2 dl rörsocker strö fairtrade
100 g ekologiskt smör
100 g mörk choklad fairtrade (som sagt; det dubbla för chokladsmak)
2 dl ekologiskt mjöl
1 msk vaniljsocker fairtrade
1 tsk bakpulver
1,5 dl hackade valnötter

Vispa ihop ägg och socker (rörsockret gör att det blir extra fluffigt). Smält smör och lägg i chokladen så att den smälter. Blanda ner det i äggsmeten. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakulver och vispa ner det också. Blanda också i nötterna i smeten (jag tog några för att lägga ovanpå som synes nedanför här). Fördela det i 25 stycken bullformar och grädda i ugnen i 200 grader, 10-12 minuter.



Torsdag.

Det är svårt att hålla i detta när man inte har något som man hela tiden följer upp med, som när jag bloggade frukosten varje dag.

Idag har jag jobbat med en uppgift i GIS-kursen hela dagen, trots att jag borde hålla på med Evolution. Men jag har ju fler saker att göra, så ibland får man välja bort. Tog en joggtur på lunchen med Leia också. Ganska sakta och riktigt tunga ben hade jag, men dryga 7 km blev det i alla fall.

I förrgår körde jag ett styrkepass också och har kunnat öka lite med vikter de senaste 1-2 veckorna (är inte där jag var förut än dock). Jag är på uppgång när det gäller träning vilket är riktigt nice.. mår ju så mycket bättre.

Leia har slutat löpa nu, men jag tror inte att det är riktigt över än.. Möjligen är det någon sorts övergång till skendräktighten igen, men jag hoppas inte det. Hon är inte totalfokuserad på dofter längre och kissar inte sådär mycket eller med benet upp heller, men något är det. Lite med buffig mot andra hundar (vaktigare?) och så. Äter som en häst! ..Löpet har verkligen sina olika faser..

Nu är det Mitt i naturen!



"Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution"

Jag har börjat försöka spaka mig i baken när det gäller plugget nu.. Har varit "ledig" (läs mer "oförmögen") alltför länge nu. Jag har tänkt göra en tenta i en gammal kurs (Evolution) inom ett par veckor, vilket jag nyligen fick chansen till, och anmälde mig. Känner nu att jag kanske tagit mig vatten över huvudet, då det är både en fördjupningskurs som dessutom är ganska stor, som ska in i huvudet på mycket kort tid. Men jag testar. I värsta fall måste jag bara göra den igen.
..Samtidigt så vill jag ju lära mig detta ordentligt då evolutionskunskap är såpass grundläggande när det gäller liv, att jag inte förstår varför det lärs ut så lite i grundläggande skolkunskap. Överhuvudtaget är det lite biologi i skolan - är det inte självklart att förstå livets uppbyggnad och funktion? Hela samhället är ju så skevt så det är inte klokt i mina ögon. Hur mycket viktigare kan det vara att kunna matcha kläder bra och vara först med trender? Eller sälja flest telefoner och datorer? Men jag kanske är lite partisk i denna fråga.. :) Samtidigt ligger det faktiskt egentligen bara massa biologi i det också, hur mycket vi än försöker inbilla oss att våra beteenden och sätt att leva är så skilda från "det djuriska", eller vad man ska kalla det. Människan är väldigt komplex, men samtidigt så himla mycket enklare än vi tror, om man ser det ur ett biolgiskt perspektiv.
..Det har gjort att jag kan sucka lite åt saker som i andras ögon kan vara så väldigt viktiga; Sitta och analysera en tanke i hundra år (gah! -om den inte är existensiell), psykologiska problem (ta dig i kragen!), relationsproblem och liknande (hur kan man sura när det finns så mycket att vara glad över) osv osv. Det konstiga är att allt detta är sånt som jag verkligen fördjupade mig i förut. Psykologi var ett av det mest spännande under gymnasiet! Jag kunde verkligen sitta och tänka och försöka sätta mig in i egna/andras problem hur mycket som helst. - Vad beror det på? Vändningen och så? Konstigt.. Kanske bara ändrade intressen? Kanske.



inte mycket till planer..

God morgon!

Har precis ätit frukost (OMELETT). Det blev jättesent med allt bara för att jag såg film till sent igår (Stealing Beauty - fin gammal film), fast egentligen vreds det nog redan till någon gång vid tretiden på fredagsnatten tror jag.

Idag är planen att ta en promenad, plugga plugga plugga, kanske spåra, kanske jogga, PLUGGA och laga västerbottenostpaj. Det var inte så mycket som var helt klart förutom plugget och pajen.. Vi får se hur det blir! Promenaden blir av NU i alla fall.

Måste säga att jag faktiskt har den snyggaste hundbruttan som finns.

Söndagsfrukost/standardfrukost

Då har jag kommit till veckans sista frukost. Även fast det är kul att fota och lägga upp frukostar så har det blivit lite påtvingat nu bara för att jag bestämde att göra det hela veckan (=tråkiga bilder). Det får bli lite mer sporadiskt från och med nu, som förut, istället.


Idag åt jag omlett igen. Med ost, ädelost, paprika, tomat, skinka och, den ständiga, persiljan. Förut var standardfrukost för mig fil med banan, valnötter och linfrön plus ett ägg - nu är det omelett.. just för att försöka undvika jättemycket mjölkprodukter. Hoppas dock att jag kommer kunna växla dem emellan snart.

Svenska fredagsnöjet

Som, förmodligen, många andra tittar jag på idol på fredagskvällarna. Igår fanns inte tiden så jag kikar lite på reprisen nu, och såg precis Amanda Fondell. Jag har verkligen tyckt att hon är skitbra, helt egen - ingen jäkla tråkig kopia på någon annan artist som redan finns som själv är dötrist. Igår var hon sjukt bra och förra veckan var ju ännu bättre. Yey.


Frunch

God morgon!
Det blev sent igår och sent upp idag, så vi har inte förrän alldeles nyligen ätit frukost. Dia Psalma var riktigt bra, jag och Björn lyckades köa åt oss de sista två inträdesplaserna. Kokhett, trångt och svettigt var det, men så ska det ju vara - lätt värt för att få höra låtar som Hon får, Emelie, Den som spar.. Hade jag fått betämma hade Ack högaste himmel stått högst på listan.. Även Balladen om lilla Elsa hade inte varit fel. Vi missade kanske två av extanumrena så det är ju inte omöjligt att någon av dem faktiskt spelades, även om skivan Gryningstid inte innehåller dem.
Idag blir det lugna gatan för min del i alla fall. Hej hej!


Ingen avancerad, men ack så god, frukost. Frallor med diverse pålägg, ägg med kaviar och lite frukter!

Hunden tränar ägaren

I senaste numret av Hundsport (SKK:s medlemstidning) finns en skämtsam artikel av Ursula Wilby som är skriven som om en hund ha skrivit den. Den handlar om hur hunden kan köra olika träningsmoment med sin ägare. Jag tycker att den delvis var riktigt rolig då man kände igen sig ganska bra. Speciellt ett stycke som handlade om att störa i tv-tittandet:



"Trött på det eviga tv-tittandet?
Hösten är tiden då trista långserier startar och ägarna tycks tillbringa halva sina liv i soffan framför dumburken. Och hur kul är väl det på en skala? Inte alls! Men visst hade det varit roligt om du i alla fall kunnat få tillgång till ett grisöra eller märgben att fördriva tiden med?
Detta är faktiskt ett väldigt enkelt problem att lösa. Sätt dig precis framför teven och avvakta.
Givetvis kommer dina ägare att försöka komma billigt undan genom att bara be dig gå och lägga dig, eller helt sonika fösa undan dig. Var inte för envis i det här läget utan låt dom tro att dom har lyckats.
Vänta sen tills dom har satt sig till ro igen och upprepa proceduren. Igen och igen..
Till sist kommer dom själva till insikten att ett smarrigt ben eller ett gott grisöra säkerligen skulle kunna hålla dig sysselsatt. Och det har dom ju så himla rätt i
!"


- Detta är precis vad Leia pysslar med då och då. Vi sitter och tittar på någon spännande film, och plötsligt täcker ett hundhuvud halva tv:n och man tittar in i ett par bruna ögon istället. Och jaa, ibland kommer man ju faktiskt på den briljanta idén om att hon kanske skulle få ett ben att tugga på.. Mitt i prick alltså.

breakfast

God morgon!
Sitter och äter frukost (etar froukost) medan jag försöker lägga upp en strategi för dagen - har massor att göra och vill göra det på smidigast sätt. Sista inplanerade saken för dagen blir förmodligen Dia Psalma på nöjesfabriken. De kör sin sista turné nu med fokus på skivan Gryningstid - kan det bli annat än bra? Känner att man måste passa på.




Min frukost som jag plockade ihop från vårat tomma kylskåp består av hallonyoghurt med mosiga jordgubbar från frysen och hackade valnötter och pumpakärnor. Till det ägg med salt. Väldigt sött med hallonyoghurten (Valios laktosfria), men jag hade inte mycket att välja på och nötter/kärnor plus ägget vägde upp ganska bra.

Frukost?

Idag har jag varit ute på vift sedan tidigt. Vift som krävde fastande mage, så ingen frukost blev det idag, utan en sportlunch och sedan salladsbordet (sån där hektosallad) i universitetets matsal fick bli "brunchen" istället. Älskar sån där sallad när man plockar ihop det man vill ha; grönsallad, räkor, tomater, ostar, kycklingbitar, olika bulgurblandningar, bönor, dressingar osv osv. Önskar att man kunde äta det varje dag.

Här kommer några gamla frukostbilder/tips, från länge sen - imorrn kommer en ny.









Morgonens föda.

Idag fick jag inte till något kul foto (om nånsin) - men desto godare smakade det. Omelett (2 ägg, 2 msk vatten, salt, peppar ihoprörda), som jag steker en stund innan jag lägger på innehållet på halva omeletten, och sedan viker den andra omeletthalvan över. Innehåller idag var vanlig hårdost (grevé), gräddädelost och hackad paprika. Bacon och gurka till!

Fe

Den här veckan har jag tänkt blogga frukosten varje dag. Som ni som läst längre vet så gillar jag frukostbilder och mat överhuvudtaget - så varför inte ba?! Frukosten har blivit en ganska viktig måltid - och vad jag äter då, påverkar ofta resten av dagen. Sedan jag började äta en mer ordentligare och kolhydratfattigare frukost (istället för t ex. två mackor som förut) så har det automatiskt blivit att jag äter bättre och mindre vid de andra stora måltiderna, på något sätt. Glad över det är jag, för det betyder att jag inte rullar fram på kvällarna, efter att ha smällt i mig två tacos för mycket. - Med detta sagt menar jag inte att bröd behöver vara onyttigt - bara att det inte passar mig som frukost.. jag blir trött och uppblåst oftast. Det betyder inte heller att jag inte lyxar med brödfrukost ibland, för det gör jag, oftast på helgen - det är ju så himla gott! Då gör det inte så mycket att man går omkring och är småseg hela dagen.  Frallor, rostbröd, sudegsbröd, hårdbröd, scones - gotogottttototgottt.

För övrigt försöker jag få en enda liten vettig sak gjord denna dag, men tröttheten har nästan tagit över helt. Idag fick jag ferinjectinfusion, tror jag det heter, dvs. järn, så jag hoppas att det ska hjälpa lite, då mina järn/hb-värden inte alls var så höga ännu. Vilken tid det ska ta! Ska ta och lägga i lite ljus toning i håret nu och hoppas på att jag inte pajjar färgen jag har helt, utan istället gör den bättre. Det får räknas till vettigt för idag.

Dagens första mål

Etar froukost.


En favorit bland bloggarna jag länkar till här till höger är Frukostera. En Karlstadstjej som bloggar om sina frukostar och också nu gett ut en bok om dem. Inte för att jag gjort någon av dessa frukostar direkt, men det inspirerar till mina egna. En sak som jag dock länge tänkt prova från den är "davosgröt". Grunden är att blanda ca 2 dl yoghurt med 1 dl havregryn och låta stå i kylskåpet över natten. Jag tog 1 dl havregryn, 2 dl hallonyoghurt och en stor näve frysta hallon. När jag tog fram den imorse rörde jag runt i den bara och hällde på lite hackade valnötter. Och så ägg med kaviar brevee. Gott, men väl mycket kolhydrater för att vara frukost. Jag äter absolut kolhydrater annars, men försöker undvika att frukosten ska baseras på det, blir i de flesta fall bara tröttare av det. Ha en fin dag!

Frockost!

Etar froukost.

Omelett, bestående av ett par ägg, vatten (1 msk per ägg), salt, peppar, paprika, gräddädelost, riven parmesan och persilja. Inte favoritomelettpålägget - men GÖTT ändå. På sidan: vatten och godaste froosh-smaken (fruktsmoothie); kokos, ananas, banan.

it's friday friday

..Jaa, Rebecca Blacks låt sitter verkligen där den sitter. Tur att den är till och med är bra i Glee-versionen.

Igår satte jag äntligen igång med pysslet med alla tavlor och bilder som ska upp på väggen. Vissa saker har jag planerat att fixa sedan vi flyttade hit. För fyra år sen! Känns som att det är betydligt kortare tid vi kommer att bo kvar i den här lägenheten, men det är ändå skönt att få det gjort. Har fått upp en del och en del kräver andra spikar och lite fler ramar, så jag måste ta mig ner till stan. Orkar man idag? Tveksamt.

En äppelkaka har jag bakat nu på lunchen också. Nu är det sju äpplen kvar - men jag orkar allvarligt talat inte med dem mer. Tar nog ut dem så att fåglarna och rådjuren får äta lite.

Nej.. jag hade inget vettigare att skriva om idag. Hoppa alla får en trevlig helg!



Äppel Päppel

Jag kan tänka mig att det är fler än jag som har tillgång till mycket äpplen så jag tänkte dela med mig av tre äppelrecept; äppelmossylt, äppelsmulpaj och äppelchutney. Alla tre blev verkligen lyckade, även i mitt tycke trots att jag inte är största äppelfantasten - så jag kan verkligen rekommendera recepten! Äppelmossylten satte jag ihop själv, de andra två recepten kommer från ICAs senaste nummer av Buffé.


ÄPPELMOSSYLT (inte så löst som äppelmos, men ändå mos)

2 kg äpplen
1 vaniljstång
ca 3 dl vatten
ca 300 g syltsocker

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i bitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med vatten. Dela och skrapa ur vaniljstången och lägg det i kastrullen också, tillsammans med själva stången (som tas bort efter kokningen). Koka upp och låt koka på halvsvag värme till önskad konsistens. Rör med jämna mellanrum. Vet inte hur länge jag lät det hela koka, kanske 20-30 minuter? Till slut ska sockret hällas i och röras runt tills det smält.

Enligt standard ska det vara 1 kg socker till 2 kg bär/frukt. Helt sjukt mycket, då denna blev alldeles lagom söt.

Häll moset i steriliserad (kokad eller sköljd med kokande vatten) burk, som står på tex en blöt handduk så att den inte spricker. Går bra att frysa i fryspåsar också! Skruva på locket ganska på en gång, då blir det vakuum och ett "plopp" när man öppnar den sen.

 

 

 

ÄPPELSMULPAJ MED FLINGSALT


Äppelfyllning:
800 g äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt
Smuldeg:
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1,5 dl socker
1,5 tsk flingsalt

 

Skala och kärna ur äpplen och skär i bitar. Lägg dem i en smord pajform och häll på kanel, socker och flingsalt. Nyp ihop smör, mjöl och havegryn till en smulig massa. Tillsätt socker och flingsalt och blanda ihop. Häll över smuldegen på äpplena och grädda i ugnen i 20-25 min i 225 grader. Servera med grädde, vanljsås, glass eller liknande.
Saltet gör verkligen smaken godare och lite mer kolaknäckig. Jättegod!

 

 

 

 

ÄPPELCHUTNEY

 

500 g äpplen
0,5 gul lök
1 dl torkade aprikoser
0,5 msk färsk riven ingefära
0,5 tsk curry
2,5 dl socker
1 dl äppelcidervinäger
2 krm salt

50 g mandelsplitter

 

Skala och kärna ur äpplena, skär dem i 2 cm-bitar. Skala och hacka löken, riv ingefäran, strimla aprikoserna. Lägg äpplen, lök, ingefära, aprikoser, curry, socker, äppelcidervinäger och salt i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och sedan sjuda ca 30 minuter. Rör då och då. Blanda ner mandelsplittret. Häll chutneyn i burkar (steriliserade som jag skrev om i äppelmossylten).
Passar jättebra till typ indiska grytor (vi hade den till tikka masalan igår tex) eller till en bit ost, som de skriver i receptet. För egen del skulle jag minska på sockret med 0,5-1 dl, den var ganska söt..

 

 

 

Som synes så är jag inte nr 1 när det gäller att det ska vara fint, men fina burkar och dekoration till  finns säkert att köpa, vilket jag tyvärr själv inte hunnit.


Vardag, helg, dag dag

Oj vad tiden går. Jag pysslar och sysslar med massa saker jag länge tänkt ta mig genom här hemma; rensa bort gammalt som inte längre behövs/används och försöka få till lite effektivare plats, fixa till fina småsaker som tänkt få upp på väggarna, jobbar mig igenom äppelhinken som jag ju tog med mig från Hofors (har gjort sylten, paj, äppelchutney hittills - en kaka ska jag nog göra också och frysa in innan resten av äpplena får hamna i frukostfilen), går långa promenader med den löpande tokan och lagar massa rolig mat..

..Fick bland annat bli "testpilot" på Keldas nya såser genom smartson - så ikväll wokar jag grönsaker och kyckling och lägger till såsen (med Tikka masalasmak) och ris. Har fått vara testpilot en gång förut på något ätbart - tycker att det är perfekt som (ur)fattig student få någon liten grej gratis sådär och också testa på något nytt. Dock måste man ju blogga ett antal gånger, både före och efter man testat, plus fylla i en utvärdering sen. Men finns tiden till det så passar det jättebra.

Idag ska jag gå på ett Puls-pass. Ett lite kortare pass på 65 min, så själva träningen utan strechen är väl då ca 55 min. Jag var på ett 45 minuters Core-pass i söndags och jag klarade faktiskt hela passet trots att det var väldigt tungt och skakigt (antar att syretillförseln inte är lika bra pga. det låga hb jag haft, vilket ger skakigheten) - men jag känner mig ju faktiskt bättre för varje dag - så Puls lär jag nog klara? Det återstår att se, bättre att prova känner jag. Hej hej.


För några veckor sen, innan vi sprang 2 mil på Skutberget.
Snart kommer jag klara det igen hoppas jag!


Löpande tik.

Leia.. Hormonerna spökar nog som värst just nu i hennes kropp. Jag hoppas verkligen inte att hon mår dåligt, det verkar inte som det - men hon vet nog ibland inte riktigt vad hon ska ta sig till.
På en lite längre promenad brukar hon normalt kissa två gånger, nu ligger normalantalet kissningar på ca tio - varav de flesta är med ett ben i luften. Ofta smakar hon på kiss, både sitt eget och andras, som hon sen smakar extra noga på i munnen genom att producera massa saliv och "vibrera" med munnen, som sen blir stora dreggel-luftbubblor som sticker ut ur munnen på henne. Detta har jag sett hos andra löpande tikar, och hanar och har med det vomeronasala organet (jacobsons organ) som sitter uppe i munhålan. Hos hästar har jag för mig att det kallas att de "flemar".
Att ha Leia kopplad nu är inte något hon märker av, hon ska fram till varje doft, så man dras vackert hit och dit av henne. Ganska svårt att få henne motiverad till träning, antingen är nosen uppe och fångar minsta vindpust, eller i backen och fångar minsta grästrå.
Här hemma trampar hon runt som en osalig ande med jämna mellanrum. Hon har hittat på en ny "lek" där hon puttar till vardagsrumsdörren (som gnisslar ganska högt) fram och tillbaka, fram och tillbaka. I förrgår tjöt hon till och med till ett par gånger när dörren gnisslade, haha. Helknasig alltså. Leia är inte så värst "tjutig" av sig, som en del andra tikar jag träffat, så att hon tjuter ikapp med en gnisslande dörr är ganska mystiskt. För en stund sen kollade jag ut i hallen och såg badrumsdörren flyga upp. Sen kom Leia fram bakom den, la huvudet mot den och slängde igen den igen. Den gnisslar inte, så det kanske är därför hon inte gjort det mer än en gång.

..Jaa, så kan det se ut. Jag hoppas att detta är toppen av löpet och att det snart börjar lugna sig.
Nu börjar det bli dags för sömn, även där är Leia duktig på att märkas.



Påväg tillbaka

Här är det full fart för mig, sedan vi kom tillbaka till Karlstad i onsdags kväll. Så full fart som jag kan hålla, vill säga. Städning, skurning och allt sådant av hela hemmet, tvättning, avfrostning av frysen (i 3 års tid har det behövts!!), kokning av äppelmos/sylt (?), återupptag av motion och mera. -Det är en upplevelse varje gång jag öppnar frysen alltså, aldrig trodde jag att 7 stora bakskålar med snö/is, slush och vatten skulle vara så befriande. De där tre åren kanske gjorde sitt också. Jag fick allvarligt hacka bort flera kilo is där inne.

Nu har vi precis ätit frukost som bland annat bestod av havregrynsgröt med den gårdagskokade äppelsylten. Jag har aldrig gjort äppelmos/sylt förut, framförallt för att äppelmos verkligen inte hör till någon favorit, men jag tog ett recept på en äppelchutney av mamma, som jag vill göra (och länsade samtidigt föräldrarnas äppelträd innan återfärd till Karlstad) som lät supergott. Nu blev det inte chutneyn jag började med då men.. Efter att ha surfat runt och läst recept så kokade jag ihop något eget - som blev det godaste jag någonsin smakat i äpple + sylt/mos - väg. Vet inte vad jag ska kalla det, därför växlar jag mellan de två. Recept ska jag dela med mig av sen, såklaart.

Min ork börjar sakta komma tillbaka nu. I fredags tog vi en löptur på ca 5 km, vilket var riktigt tungt för mig, men det gick med ett par gåpauser! Om några veckor är jag nog tillbaka där jag var innan jag tappade det hoppas jag.

Om en stund ska vi bege oss ut i skogen för att lägga ett par spår och förhoppningsvis plocka lite svamp. Hoppas att alla har haft en fin helg!



RSS 2.0