Fredag - Frukost

(Frukost: hårdmackor med kalkon, keso, gurka, ett stort glas vatten - om jag inte vill känna mig seg resten av dagen - och en smoothie på banan, hallon, vaniljhavremjölk och lite lite vanlig mjölk - perfekt för den som inte vill ha den sur av filmjölk, och inte behöva tillsätta något socker, samtidigt som bananen ändå gör den tjock!)

Godmorgon.
Utifrån rubriken och bilden så är det väl ingen tvekan om vad jag gör. Tycker att frukostbilder är så fina, så jag ville lägga in en jag också, även om varken min kamera eller kunskap om bästa ljusförhållandena är så bra. En ganska typisk frukost för min del, förutom att ett ägg nästan alltid brukar ta antingen en mackans eller smoothie:ns plats.

Idag tänkte vi spendera lunchtimmarna utomhus. Förra fredagen var jag på exkursion med naturvårdskursen ute vid Segerstad och kollade lite hur man sköter skogen i vårt land och såg då ett par perfekta ställen för att lägga lite spår åt hunden. Och så tänkte vi ta med fika och vandra ut mot sjön och kika lite. Björn ska ju iväg på LAN sen som sagt, och honom kommer jag nog inte se till särskilt mycket förrän på söndag.. så vi tänkte göra något tillsammans innan dess.
Sen blir det matshopping, dammsugning och tentaplugg och liknande för min del. Hej hej.

Torsdag - Hund som växer

Jag sitter och funderar och tänker lite på hunden ja, därav rubriken. Hur saker förändras och vilka skillnader som sker, utan att man egentligen märker det. Saker och ting går så mycket bättre med Leia allteftersom tiden går. Först tänkte jag skriva att "Leia blir allt bättre" - men det är ju inte så det fungerar. Vi utvecklas ju tillsammans och fungerar bättre ihop ju längre tiden går och ju mer vi "övar".
Det jag tänker främst på är vardagssaker.. Typ här hemma så lyssnar hon mycket bättre, är lugnare och tryggare än vad hon var förut. För att ta ett litet exempel: förut när vi skulle torka tassarna och under magen när hon varit blöt så bara bet hon i handduken och man fick muta henne med några godisar liggandes framför henne och sådär. Nu ställer hon upp sig så att det blir lättare att torka och sträcker fram tassarna. Björn kom tex nyss hem och släppte först in henne medan han tog av sig skorna. Sen ropade han på henne med handduken i handen och hon kommer springades med viftande svans. Det gjorde hon inte när hon såg den förut.. Såna saker..
Sen kan man ju se en stor skillnad på mig och Björn och var vi är. Tex har vi börjat ha henne lös då och då när man bara går vanligt, alltså inte för lek i skog och sånt. För Björn är hon betydligt lydigare när han säger "här" och menar att hon ska gå brevid, medan hon är mer tveksam till att lyssna på mig när jag säger samma sak (även om hon alltid till slut gör det). För mig så lyssnar hon och är mycket mer villig att låta mig göra saker på henne hemma. I och med att jag mycket oftare gör saker som att kolla hennes ögon/öron och sånt så "går det bättre" för mig med det. Där kan man verkligen se en skillnad på vem som oftare gör vad.
Det enda som inte fungerar är umgänge med andra hundar. Såå tråkigt att hon är så orolig är det gäller sånt. Inte så att hon inte kan hälsa/lukta på andra hundar, men så fort hon blir lös så ska hon ställa sig tryggt mellan våra ben och skälla mot hunden. Det fungerar bättre med små hundar också, än större. Undrar om man kan lösa det på något sätt? Det stör ju inte speciellt mycket, hon är ju inte PÅ på hundar, utan helt enkelt undviker dem och då jag inte tror att det skulle vara något problem alls om vi exempelvis skulle skaffa ännu en valp eller så - men man vill ju att hon ska få ha kul tillsammans med andra hundar. ..

Annars är vi båda hemma och pluggar litegranna idag. Mysigt! Jag ska träna powerstep lite senare och sen så är jag och syster tillåtna att fika gottis idag, yey, så det blir väl att plocka fram några småkakor ur frysen eller köpa en muffins från donk (ja, jag har tänkt på en sån läänge) ikväll!


Tisdag - Orange + mossbrun

Jag ser hemsk ut i håret för tillfället.. I lördags slängde jag i en avfärgning då jag känner att jag inte orkar hålla på och färga håret mer. På ett bra tag i alla fall. Så jag ska försöka få till en färg som är så nära min egen att jag inte behöver färga mer.. mer än på sin höjd lite slingor eller nåt så att färgerna går ihop med varann. Utifrån rubriken kan man ju tänka sig hur jag ser ut. Och den ljusbruna färgen jag ska färga med nu ska man inte ha i efter en avfärgning förrän någon vecka senare.. Men sen tänkte jag att jag får stå ut med att vara ful i håret ett tag.. För sen slipper jag allt färgande förhoppningsvis och då är det värt "lidandet" en stund.

Snart har vi tenta i naturvårdsbiologin. Imorgon är det redovisning för vårt lilla fjällrävsarbete och sen är det totalfokus på tentaplugg. Får se hur det går.. Jag har inte läst alls i kursboken än, så jag känner mig ganska efter ärligt talat.. Men i helgen ska Björn iväg på Lan så jag kommer nog att få en del tid till det!

Annars är allt som vanligt. Leia hårar sjukt mycket, jag städar sjukt mycket. Björn och Leia är ute och springer. Jag tränar ibland.
Nu ska jag se om det går att väcka de två..



Torsdag - Sjuuk.

Jag vaknade inatt och fick mer och mer ont i magen.. och sen var det klippt. Så tills nyligen har jag dragits med magsjuka - men nu har det gått ett tag, och jag har precis lyckats med att äta, så det ser ljust ut! Är dock helt slut i kropp och knopp. Håller på att skriva inköpslista, det är ungefär lagom avancerat just nu. Vi håller på med vårat grupparbete denna vecka och även idag skulle vi ju också ha träffats. Känner mig verkligen dålig då jag bara lämnar mina gruppkamrater så där, men vad göra?

Imorgon ska vi ut på exkursion till Segerstad.. verkligen se lite hur det kan se ut när man bedriver naturvård och inte bara dra det i teorin.

Sen kommer helgen att (förhoppningsvis) ägnas främst åt tentaplugg - det börjar bli dags nu! Tentan är lagd innan långexkursionen och projektarbetesinlämning och liknande/redovisning - vilket känns bra men samtidigt lite stressande. Men det är bra att bli lite pushad på tror jag.. I alla fall när det gäller mig.

Nu måste jag lägga mig och samla krafter. Hej hej.


Leia tog sig ett dopp i Alstern förra helgen..



..och ett i Vänern i veckan. Det ser lite mystiskt ut, men det är väldigt långgrunt och hon har precis kommit ifatt pinnen jag kastat ut, så huvudet är i under vattnet och rumpan sticker upp..



Och våran väldigt långa lunchpromenad för en stund sen (vårat hus bakom de där gula).. strålande sol och kolsvarta moln.

RSS 2.0