I helgen

Helgen började fint redan innan jag fått helg. Jag smet ut och satte mig mot husväggen på lunchen på jobbet, och blev till och med svettig där i solskenet. Första gången jag blev glad av att få sällskap av en fluga även.. Just nu är alla tecken på vår och sommar fina.
 
 
Lördagen började med storstädning, vilket ju inte är kul i sig, men otroligt underbart när det är färdigt. Dagen fortsatte med goda lyxgröten, denna gång för två.
 
 
 
Sedan tog vi en långpromenad runt flatensjön med fina lilla familjen. Lillknodden sov hela vägen, hundarna var reletivt sams och solen sken.
 
 
 
Vi åkte vidare hem till fina familjen där vi fixade ihop och bjöds på god grillmiddag och rosédrinkar. Lammfärskebabspett med göttiga tillbehör blev det - lätt bästa och fräschaste kebaben jag ätit. Grillade bananer med finchoklad och  glass till efterrätt i soffan med lite frågesports-tv, snack och bebismys avrundade kvällen. Väl hemma igen var det sent, så en film (Återträffen - bra på ett obehagligt sätt.. eller obehaglig på ett bra sätt?) var det som hanns med innan en ännu senare sänggång.
 
 
 
 
Vi fick lite presenter från fina familjen - bland annat fick jag denna lchfmüsli, som jag ju självklart var tvungen att testa till söndagsfrukosten. Den var riktigt god, lite för att den är sötad och alldeles ingojsad i just denna sötning tillsammans med kanel. Tycker inte att maten ska behöva sötas, framförallt inte om en äter lchf, men den är helt klart något jag kan tänka mig att äta då och då för att lyxa till det.
 
 
Söndagen fortsatte med att vi utnyttjade den andra kupongen vi fått när vi flyttade till Nacka kommun på en valfri biltvätt (diamanten känns ju givet) på Statoilet här brevid, Sjukt hur en färg på bilen kan se så annorlunda ut med smuts på.. Sen åkte jag in till stan för lite shopping - och därmed mer utnyttjande av kuponger och rabatter. HM home finns i butik på drottningatan så det blev en hel del inhandlat där.. bland annat denna snyggingen.
 
 
Har länge hoppats kunna testa Estelle & Thilds nya superbioactive-kräm och när jag såg den för en hundring billigare inne på apoteket i sickla kände jag att det faktiskt fick vara värt det.. Svindyr ändå, men en lär ju inte få den billigare än så. Såhär i efterhand, när jag hunnit testa den, känns det helt klart värt. Den luktade jättegott och kändes riktigt bra i fejjan min.
 
 
Var även tvungen att införskaffa denna goda att snacksa på - den är ju lätt hundra gånger godare än alla 70%-choklad jag smakat?! Är det mer socker i den för att den ska vara en bakchoklad, eller vad är hemligheten?
 
 
Den enda träning jag fick till denna helg (hade ont i hals och bihålor hela lördagen, plus att jag, som jag sagt tidigare, är totalslut i kropp och knopp konstant..) blev en joggrunda på söndagskvällen. Det var en såndär fin vårkväll, jag hade fått mig en tankeställare på min träning efter en grej som brorsan sa dagen innan, och jag kände att jag vilat såpass mycket - så jag satsade på att få till något mer ordentligt än vad det hittills blivit. Och se på sjutton, en jogg i ett bra tempo gick ju faktiskt! Inte skitsnabbt för vissa, men stor skillnad mot vad jag presterat på länge. Hade meningen "jobba med höfterna" som mantra under löpturen, och det funkade riktigt bra. Så en inte blir så "sittande" liksom. Nu ska jag försöka börja utmana mig mer i löpningen - jag har ju så mycket mer att ge än det där sömniga jogget jag pysslat med i några månader nu.. Tror dock inte att kaloriräkningen stämde riktigt där............
 
 
 
Nöjd i badet efter löpningen bestämde jag mig för ännu en film (Vi är bäst! - bra! Bra musik framförallt) innan sängen kallade.
 

Upp och ner

Ja det går verkligen upp och ner med allt nu. Är ju fortfarande mest konstant trött, därför den dåliga uppdateringen här - jag får prioritera det som måste göras. Vet inte om jag behöver en semester, mer sömn eller ett läkarbesök? Går och väntar ut det, snart borde jag ju ha min ork tillbaka igen tänker jag, men det kanske är en dålig idé att göra så. Om en månad är det ju dags för halvmaran jag ska springa, och hur ska jag orka med den om jag knappt orkar jogga min morgonrunda på 6 km? Meen jag tränar på, det lilla jag orkar. Tar ut hunden på längre turer när jag orkar. Lagar roligare mat när jag orkar. Och sådär. Idag är det ju fredag i alla fall! Kör ett pass yoga på det innan frukost och sen tar jag (den nyligen lagade och servade - sköön t) bilen till jobbet.
 
Vädret är också lite upp och ner, precis som våren brukar vara. Senaste veckan..
 
 
 
 

Söndagsgött

Dagen började med en morgonjogg med hunden på 8 km, i ungefär 6min-tempo. Kanske snabbare, men det känns inte så viktigt då vovvan är med, det går liksom inte att styra vad som händer, med stopp då något intressant ska nosas på, hundmöten, koppla henne, släppa lös henne och så vidare. Avslutade med att trampa uppför alla trappor och sen köra lite armhävningar och magövningar innan dusch och frukost. Söndagen har sedan ägnats åt storstädning varvat med Game of thrones (håller på att kolla igenom säsong 3 igen, inför s4 som väl börjar snart - hoppas jag.....) och hundpromenad. Har också ätit massa godsaker, vilket jag tänkte dela med mig av och tipsa om.
 
Kände för gröt idag (var hungrig efter träning och gröt är ju förbaskat mättande), och till den ägg med kaviar och resorb sport blandat med en järnbrus.
 
Jag gjorde havregrynsgröt som vanligt och hällde i lite vaniljpulver och krossade linfrön. När den kokat färdig ploppade jag i ett ägg och kokade upp igen. Och sen kanske en halv dl kokosmjölk också och värmde/sjudade (? sjöd?) ihop den. När det var klart rörde jag i lite valnötskross. På gröten hade jag tinade lingon, flytande honung och bipollen. Och mjölk senare också. Verkligen jättegod blev den. Tror att det var kokosmjölken som gjorde det. Och bipollen är verkligen ett trevligt och nyttigt tillskott - här står det lite om det, och här är det bipollen jag använder.
 
Här är ett till tips (som jag funderade på att ha till gröten, men som ju blev lite överflödigt) - sylt utan tillsatt socker. Ja, det står ju på burken vad som är i. Finns i flera smaker. Apelsin och ingefära är fin!
 
Den som inte blir avis på denna lunch säger tuppenja. "Kallröktlax med pepparrot/färskost rullat i sesamfrön"-rullar och så bönor och oliver marinerade i olja med massa vitlök och örter. Viktigt med citronen till som bryter av det tunga i vitlöken och laxrullarna.
 
Och eftermiddagsfika - varm choklad som jag gjorde genom att koka (sjuda) ihop mjölk, lite grädde och mörk choklad. Tog choklad med apelsinsmak vilket blev rätt kul. Som att dricka mörk choklad. Ungefär fem rutor choklad med typ 2,5-3 dl mjölk och grädde tillsammans.

Morgonpromenader med träning för hundhjärnan

I veckan har jag inte fått till några morgonjoggar alls (jag är så sjukt sliten i framförallt benen, konstant?!, så endast lite yoga och ett styrkepass har jag fått till...) utan bara morgonpromenader där jag lagt in lite mer träning för Leia. För att hon ska få lite mer aktivering, trots att promenaden inte blir längre eller så väldigt fysiskt krävande än raskt promenerande under 40 - 60 minuter.
 
Turligt nog har det varit vår hela veckan, med 10 plusgrader redan runt 7 på morgonen - strålande sol, kvittrande fåglar och torr mark att gå på - och utevistelsen har varit superrrb.
 
Lite såhär kan det se ut under en promenad..
 
Väntar på kommando
 
"Leta". Jag brukar alltså gömma godis i barken på stora trädstammar, för att letandet (ordet "sök" används när hon ska söka efter personer) ska vara lite annorlunda, inte bara på marken och med nosen i backen, och för balans och så..
 
Väntar på varsågod
 
Nedfallna träd är perfekta för balans. Här är det svåra kanske inte att gå framåt till godiset, utan vändningar och att backa på trädet.. i alla fall för Leia då hon gjort detta så mycket. Men såklart måste det ju börjas enkelt om hunden aldrig gjort det förut.
 
Lek och spring är ju också viktigt. För Leia är lek en bra belöning så håller jag i pinnen brukar hon få "backa", "snurra", "ligg" (och ligga kvar) eller kanske "rulla" innan hon får kuta efter pinnen.

Fredag, Lördag, Söndag

Jaha, då blev det återigen en period med mycket mindre tid över, vilket direkt avspeglas här.. Nåväl.. Även om det blir långa hopp mellan inläggen ibland så kommer jag fortsätta skriva här, tills jag skriver att det är slut med det.
 
Älskar att solen äntligen börjat titta fram, speciellt på mornarna. En solig vårmorgon med en joggrunda (kanske med lite benstyrka och backträning, som i torsdags) eller en promenad med bubban (rask, eller lugn med hundbus, som i fredags) innan jobbet är ju jäklarns fint.
 
"Men knäpp då"
 
Efter jobbet i fredags hämtade Björn upp mig där och så åkte vi hemåt mot Hofors. Han överraskade med semlor från bageriet som vunnit ett semmeltest i Nacka, och det var nog den godaste semlan jag ätit. Lagom storlek (inte för stor), mycket mandelmassa med mandelbitar i (viktigt!), rejäl och tjock grädde (inget sötat och tunnt/konstgjort slisk) och inte för mycket eller torr bulle. Finingen min.
 
Här i Hofors har det fikats, boxtränats med bästis, slappats, filmtittats (ny svensk film; Hotell - rätt bra faktiskt!) tvättats, kollats på skidor, festats (skulle se den gamla idoldeltagaren Jay Smith i grannbyn, men gammeltanten pallade inte och åkte hem innan det börjat) och sådär.
 
 
M-m-m.
 
 
Fina vännen
 
Mådde definitivt inte toppen imorse och fick ta det väldigt varligt med allt de första timmarna. Men efter damernas 3-mil kände jag att något måste göras, en kan ju inte låta en solig vårdag bara försvinna - så jag tog mig ut på promenad/jogg. Gick bort till slingan och joggade väldigt försiktigt runt Storfly och hem igen. Räknar att de 5 joggade kilometrarna tog 30 minuter ungefär. Jag har inte tränat bakis sen jag var 16, och det kändes väl inte toppen direkt. Inte direkt urdåligt heller, men just nu känns det inte som att det gjorde någon skillnad.. jag mår precis som innan jag stack ut..... Men jag fick ju komma ut i soliga skogen i alla fall.
 
 
Väldigt finsprunget runt storflyslingan tycker jag
 
Innan vi styrde bilen tillbaka till Stockholm så blev det lite födelsedagsfika hos mormor i förskott för fina mammsen också.
 

RSS 2.0