Personal Jesus

Som jag skrev tidigare så var jag på arbetsmarknadseftermiddag för biologer. Det första passet handlade om konsten att sätta mål, där vi jobbade med att verkligen formulera mål, som man annars kanske bara luddigt tänker i huvudet. Och Wow, vilken skillnad att verkligen skriva ner och formulera sina mål, istället för att - som i alla fall jag bara gör - tänka dem.

Bara det första steget där vi listade "det här har hänt inom 3 år" (vi skrev ner vad vi tror och/eller önskar ska ha hänt inom den tiden) gjorde att allt kändes mycket mer möjligt och konkret. Man såg liksom det man gått och tänkt på framför sig på ett annat sätt. Där skrev jag saker som att "har flyttat", "klar med utbildning", "åkt vasaloppet" och massa fler.

Sedan väljer man ut fyra av de målen som är viktigast och skriver ner dem igen.

Sedan tar man ett: det viktigaste/det man helst vill klara/uppnå av de fyra viktigaste och skriver upp allt som krävs att jag måste göra för att klara det - dvs. delmålen som krävs - vad krävs för att ha exempelvis klara av att "åka vasaloppet"? Det som krävs är kanske t ex. "konditionsträning" och "en startplats" och "skidträning" osv..

Och till sist så skriver man vad man kan göra just idag för att ta sig framåt i det målet. T ex. kan jag då sticka ut på en löptur för att träna konditionen, och genom det arbeta mot mitt mål 
- Och så antar jag att man gör så för varje mål, åtminstone de viktiga - de som man verkligen vill ska hända. Vi valde bara ut ett för att prova och testa. Att bli klar med utbildningen eller få jobb var nog dominerande i salen. Även jag valde det målet dårå.. Kanske inte så konsigt.

Rekommenderas, verkligen för alla. Det här kan man alltså göra för vilket mål man än har - jag menar, alla har ju - om de tänker efter - en bild/vision av hur ens liv ser ut, eller hur man vill att ens liv ska se ut om 3 år. Det gäller att komma ihåg att det går också! Kan du tänka det, så kan du göra det.


Älgtjuren Dennis (och jag) för snart fem år sen. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med denna bild. Men älgar är ett av de finaste djuren och att jag fick klappa en var en stor grej då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0