Pepparkakchokladtryfflarna och choklad.

Choklad igen här. Men det är stort ju. :) Antal dagar på året som jag inte äter choklad kan räknas på en hand. Har för ett par månder sen hittat en ny favoritchoklad på ica, kanske framförallt för att den är billig samtidigt som den är väldigt god. Marabous 70%:iga (som också har ett lägre pris) tycker jag kan vara lite sträv och torr ibland - denna är lite krämigare och lenare liksom. Och det kostar ju om man ska stoppa i sig mörk choklad varje dag..
 
Dessa två brukar jag ta, båda är 70% kakao. Det finns dock fler från samma märke. Jättegoda!
 
 
- På den naturella Isischokladen gjorde jag tryfflarna jag skrev om igår. Väldigt enkla, från senaste buffé: Koka upp 25 g smör och 1,5 dl grädde. Låt svalna något och häll i 250 g mörk choklad. Rör tills all choklad smält och smeten är blank och jämn. Låt svalna ytterligare (om det behövs) och ställ in det hela i kylskåpet ca en timme. Tills det stelnat helt enkelt. Krossa ca 8 pepparkakor i en mortel. Forma bollar av chokladsmeten och rulla i pepparkakssmulet. Förvara i kylskåp.
 
 
Det blev ca 28 stycken, ganska stora.
 
Jag testade en idag - de är helt okej, och rätt juliga faktiskt. Men nästa gång testar jag nog apelsinchokladen till detta, eller river ner eget.. Eller någon annan kryddning som passar med pepparkaka? Tror att det blir lite mer spännande så. Det får bli till julbaket i Hoffan. - Och är det någon som kan tala om för mig hur man enkelt formar tryfflarna, så gör gärna det! De smälter ju som snö när man försöker..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0