Dryga milen i nya skor

Kom nyligen hem, från första löprundan sedan i torsdags, - i nya skor. Tänkte att efter 2 års användning (1 år på diverse inomhusträning och 1 år ffa utomhuslöpning) och ett rätt säckigt och trött uttryck från de gamla var det dags. Köpte dock samma märke/modell (bekväm som man är) bara några årsmodeller nyare; Asics Kayano 18. 19 är årets kayanomodell, men en annan är ekonomisk såatte.. Även därför jag "valde" en rätt ugly sko också - finns ju betydligt snyggare bland årets design, men vem bryr sig, egentligen. Lite tråkigt dock när jag nu i efterhand sett att hos nr 19 har "klackfallhöjden", eller vad man ska kallart, sänkts från 12 mm till 10 mm. Hade varit intressant att testa, även om jag inte springer så: dvs. att jag landar på framförallt framfoten. Å andra sidan är det svårt att ens göra det i de klassiska 12 mm:arna så..... Nästa gång.
 
Andra gången jag köper skor från denna sida - har tidigare (senast för 2-3 år sen) köpt från den här.
Båda är brittiska sidor med väldigt billiga löpskor och annat i träningsväg. Halva priset för en del
(det mesta?) och har aldrig strulat. Rekommenderas verkligen till "fattiga" jäklar som jag.

 
Vet inte vad som hänt med kartan? Formen på rundan ser rätt ut men vid 8 km kom jag ut i Björkhagen..

Dagens pass landade på dryga 11 km och dryga timmen i tid. Det gick tungt nästan hela vägen, förutom de sista 2-3 kilometrarna. Varför är det så varje gång? Det är ju uppåtlut halva rundan, för att bli ett bekvämare och lagom nedåtlut hemåt, men är det därför? Känner mig otroligt risig de första 7-8 kilometrarna liksom. Får nog köra ett intervallpass/backpass snart för att väcka denna löptrötta kropp..
 

Skorna var som väntat väldigt "studsiga" jämfört med de gamla. De smet åt rätt mycket kring fötterna och jag fick lite avdomningar så jag fick knyta upp lite. Men antar att de går ut sig rätt snart, för annars var det perrfekta. Så jäkla skönt att kunna köpa helt nya skor, jogga 11 km och ändå inte ha skavsår eller något sånt ju.
 
Är för övrigt huuuungrig. Jag och Björn har senaste veckorna kört 5/2-fasta; alltså ät som vanligt 5 dagar och "fasta" (400-600 kcal) 2 dagar, och idag är första gången jag testar att träna en sån dag. - Tänkte berätta mer om det, och varför, sen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0