Fasta 5/2 för att få celler som reparerar sig..

Jag har ju skrivit att vi har testat 5/2-fasta de senaste veckorna. Det innebär att en äter som vanligt (alltså inget frossande, utan okej - tillåtande - men okej mat) 5 dagar i veckan, och fastar (äter omkring 500 kcal) 2 dagar i veckan.
 
Kanske någon har sett programmet om fasta i Vetenskapens värld. Kortfattat handlar det om hur Michael Mosely (som gjort en del inom folkhälsa och liknande tidigare) vill förbättra sin hälsa, sina värden och sin möjligt förhöjda risk för bland annat testikelcancer och letar efter olika sätt. Han träffar en del professorer/forskare inom detta hur en kan förlänga sitt liv kopplat till fasta. Tillslut bestämmer han sig för att under en längre period testa 5/2-fasta för att sänka sitt IGF-värde;
 
- Våra kroppar är normalt i "gasa och kör-läge" och cellerna delar sig heela tiden.. Tillväxtfaktorn IGF1 påverkar våra celler i kroppen, och har vi ett högre värde så delar sig cellerna mer. Om värdet går ner saktar nyproduktionen av celler ner, och man ser att befintiga celler reparerar sig mer istället - och skador på vårt DNA lagar lättare. Är en person i läget där en har ett högt IGF-värde så är personen mer utsatt för cancer och diabetes då cellerna växer för fort för att hinna lagas.
 
- Hos en grupp människor i en avlägsen del av Equador, som har extremt lågt IGF1-värde, har det visats att de i princip inte drabbas av typ cancer och diabetes. Och detta trots att många av dem röker, dricker och majoriteten är överviktiga.
 
- Kopplingen till vad vi äter och IGF-värdet är protein. Protein reglerar hur mycket IGF vi producerar - ju mer protein, desto högre produktion. Studier visar att IGF-värdet kan minskas genom att äta mindre och dra ner på proteinerna.. Samtidigt bör en inte dra ner för mycket för mycket då proteiner ju är livsnödvändiga: för lite proteiner är farligt. - Däremot finns ett "annat" sätt att minska sitt IGF-värde: att fasta.
 
- En annan sak de tar upp är att tester på möss visar att när de är hungriga/fastar så bildas det nya hjärnceller i deras hjärnor (och denna forskning kopplat till alzheimers). Det blir en hel bok om jag skriver mer - men finns intresse (vem är inte intresserad av hur man kan föryngra sig liksom..) kan programmet ses, det är tillgängligt någon månad till!
 
 
Rent praktiskt går det till såhär för oss; Under fastedagarna äter vi maximalt 400-500/500-600 kcal. Detta uträknat på en "vanlig" kvinna/man. Eftersom vi tränar en del har jag höjt detta till ca 600 för mig. Jag äter frukost på runt 300, dricker kaffe/te med mjölk/grädde och äter något litet på kvällen - totalt 600 kcal. Det funkar okej, men jag blir rätt trött - speciellt mot kvällen. Hittills har den enda "riktigt" negativa effekten jag märkt av är att jag någon gång blivit lite yr. Eftersom jag normalt har relativt lågt blodtryck är detta kanske inte så konstigt, och det har blivit bättre när jag druckit mer vatten, vilket jag är rätt dålig på.
 
Anledningen till att vi (jag) kör just på 5/2 är för att det är enkelt, det funkar i vardagen. Det är faktiskt rätt skönt att minska på disk och slippa laga mat ibland. Och ämnesomsättningen påverkas inte heller, för att det är under så kort tid. Görs det längre så anpassar sig ämnesomsättningen till det en stoppar i sig.. Anledningen till att jag kör på fasta i det stora hela är det uppenbara (det jag skrivit om ovan - vem vill inte minska sin risk att få cancer mm.?) - risken/fördelarna för mig specifikt, kopplat till min (relativt vanliga) tarmsjukdom (som visserligen inte gör sig påmind nuförtiden, men ändå - i det långa loppet vill jag sluta ta medicin) och att gå ner några kilon (som jag skrivit tidigare).
 
- I förlängningen hoppas jag kunna ta prover just för detta regelbundet, för att se hur det påverkar min kropp - just nu går jag på "känsla". För SÅ jäkla stora uppoffringar görs ju inte tycker jag..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0