Fysisk aktivitet ger mer avkoppling och återhämtning jöö

Förut, när jag inte tränade så mycket förutom sporadiska styrke- och gruppass (och långpromenader med hunden varje dag då) så tyckte jag att min avkoppling och där jag "hämtade energi" hörde till sånt som att sitta och slappa, se film, äta chips eller popcorn, baka (och äta nybakat såklart) och liknande. Det var detta jag längtade efter när jag gjorde något som jag "var tvungen" att göra (ex. skola) men var trött.

 

Nuförtiden - när jag tränar runt fyra pass i veckan (förutom hundpromenader mm. still) så är det annorlunda. När jag sitter på lunch på jobbet och tänker på vad jag längtar efter så är det just att få träna. Att få sticka ut och röra på mig.. Det sjuka är ju att det ofta är förjäkligt under själva passet. Det är inte SÅ ofta som endorfinerna brusar (som exempelvis i lördags) - men när det väl gör det så räcker det för flera pass.. Pluuus att; känslan efter passet infinner sig i princip alltid - vare sig en var sur eller glad på passet. Och det är ju såklart det en minns, det som får en att längta och planera till nästa gång alldeles efter att sista passet tog slut.

 

Och när det gäller vilan och avkopplingen så ger just träningen detta. Mentalt för att en oftast tänker på just det som görs för tillfället, och inget annat. Kan en tänka för mycket och grubbla så är det inte tillräckligt utmanande skulle jag nog vilja påstå (såklart beror detta på). Helt enkelt: hjärnan får vila och kroppen jobba.. och med det kommer den riktiga effekten som en faktiskt bör få av "vila", nämligen energi. Alla som tränar regelbundet (med glädje/lust alltså.. - de som känner träningssug) vet att träningen inte tar energi, utan ger. Visst blir en trött under tiden och efter - men på ett bra, naturligt sätt. Ta exemplet på vilopulsen..; Det sägs ju att hjärtat har en viss förbrukningstid - "ett visst antal slag det kan slå". Då säger en del att jamen slår hjärtat ju mer när jag tränar.. Fast så är det inte. Exempelvis så minskade jag min vilopuls med drygt tio slag per minut när jag ökade träningen (ehh, började träna..typ) för ett antal år sedan. Sen kan en ju slå det på en miniräknare, hur mycket mitt hjärta slår nu (drygt 4 h träning med 140-190 i puls i veckan, men minus 10 slag per minut i princip resten av veckan)..

 

Jag blir betydligt tröttare av att sitta och titta på tv, jag får svårare att somna (för att jag ju inte gjort något), jag får ont i kroppen, jag blir sugen på att äta skräp (ja, inte bokstavligt då ;)) OCH. SÅ. VIDARE.

Obs. Med det sagt betyder det inte att jag inte sitter i soffan och käkar godis. Joråå. Men sitter i soffan gör jag efter att jag tränat. Och äter godis gör jag med - men inte så ofta. Fördelen med att en rör mycket på sig är att suget efter riktig mat är det som är påtagligt. Det håller ju inte att exempelvis orka träna ett antal gånger i veckan, gå promenader med hunden varje dag och jobba på ett arbete där en hela tiden lyfter tungt och går omkring efter att ha fått i sig en luftig, vit fralla och en påse godis bara.

 

Tänkte med detta koppla till mysteriet med att folk (som ofta är de som skyller på att de inte har tid att träna för att de har så mycket att göra i vardagen) inte använder semestern - då massa mer tid finns - till att träna, utan istället till att äta och dricka mer onyttigt?... Flera om kommer tillbaka till jobbet har lagt på sig några kilon.. Okej, jag förstår grejen att "unna sig" och "njuta".. men nä, samtidigt förstår jag inte alls. Njutningen är att känna sig stark och frisk! Att kunna äta chirre och tårta ibland ändå.
 
Jahapp. Nu fåre va nog. Ett bad stundar för undertecknad.
 
Efter utegym tonight. Lite ömmare och gladare. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0