Paj(skal) - lchf

Fick ett überbra recept på en paj från lillasyster som från och med nu får bli standard här, då processade kolisar och framförallt gluten ju helst går bort. Här är originalreceptet, vilket syrran bjöd mig på förut, och som var jättegott! - men idag gjorde jag bara själva skalet. Fyllningen fick bli en "vanlig" pajfyllning med det som fanns hemma; stekt bacon, brieost och hackad spenat tillsammans med vanlig äggstanning.
 
 
Pajskalet innehåller alltså;
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
40 g kokosolja (jag tog kokosfett vilket fungerade ypperligt)
1 ägg
 
Enligt receptet ska allt mixas ihop, men jag rörde bara ihop allting. Sen tryckte jag ut degen i en pajform, naggade med en gaffel och förgräddade det i 10 minuter på 175 grader.
 
För fyllningen stekte jag nästan två paket klippt bacon som jag hällde i skalet (med flott). Sen rörde jag ihop tre ägg, ett par deciliter grädde och mjölk, kanske 1 dl tinad hackad spenat och salt och peppar. Det hällde jag på baconet och lade dit lagom mycket brieostbitar. Och riven ost över. Sedan gräddades allt i kanske 30-35 minuter i 175 grader.
 
Skalet smakar faktiskt ungefär som vanligt pajskal men med lite mer tuggmotstånd - jättegott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0