Chiafrö. t.

 Åh, älskar verkligen ljuset nu! När jag vaknar på morgonen strålar en orange soluppgång och när jag åker hem (efter 19) skiner solen ännu. Helt underbart. Den här veckan har jag äntligen nästan känt mig som mig själv igen. Har haft det lite halvjobbigt när jag tidigare gått omkring som en zombie, det är typ tvärtom mot hur jag är vanligtvis, och det har kännts (hur stavas det? är det ens ett ord?) fel att vara så oengagerad och "oglad". Tror allvarligt att det är den "hemska" omställningen av tiden i söndags som gjort det.. Väntade mig ännu mer trötthet av den där förlorade timmen, men fick tillbaka mig själv nästan helt.
 
Gömörrön.
 
Provade en ny frukost idag! Chiafröpudding dårå. Chiafrön är ju det nyttiga superfröet som var inne för något år sedan.... Är väl lite efter jag då... Men spelar väl ingen roll elle. Det innehåller i alla fall massa nyttiga grejer som antioxidanter, högkvalitativa proteiner, mineraler, vitaminer, omega-3 och sådär. Bra med järn också - till en sån som mig.. Igår kväll rörde jag ihop 4,5 msk chiafrön med 2,5 dl vätska (2 dl mjölk, 0,5 dl grädde tog jag), och lite vaniljpulver och salt (kanske ett eller två kryddmått vardera) i en skål. Sedan lät jag det stå i kylskåpet över natten. Chiafröna reagerar med vätska så det bildas en relativt fast gelé pga lösliga kostfibrer som finns i chia. När jag tog fram det på morgonen ångrade jag att jag inte rört någon gång i det kvällen innan för fröna hade liksom klumpat ihop sig, medan en del av vätskan fortfarande var lös. Men jag jobbade loss klumparna, rörde runt en del och sen var det faktiskt klart! som en tjock, jämn pudding.
 
 
 
Jättebra konstistens för en som gillar tjocka, krämiga, gräddiga och vaniljiga saker. Hade hallon till puddingen och åt en paleomacka också. Blev sjukt mätt. Det hade räckt med puddingen bara tror jag. Nåväl, rekommenderas! Tror jag testar med kokosmjölk nästa gång. Obs. Receptet är för två portioner. Jag åt alltså bara hälften..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0