Paleotekaka

Nu har jag gjort dessa "paleoblåbärsscones" (som de heter i det originalrecept jag hittade) ett antal gånger. De var okej från början men jag tyckte det hela kunde modifieras några snäpp. Enligt originalreceptet är de mer som lite sött/efterrättsfika, men jag var ute efter att kunna äta nyttig mjuk macka snarare. Utan gluten. Idag gjorde jag absolut godaste versionen, så nu kommer receptet. Vill man göra originalet med frysta bär i är det bara att googla paleoblåbärsscones.
 
Såhär ser mina ut när de är färdiga
 
Ger ungefär 9 stycken tekakor
 
2 bananer (de ska vara "mos-bara" så det är perfekt att ta de brunaste som kanske inte är så poppis att äta)
3 ägg
3 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk fiberhusk
ett par nypor salt
ca 0,5 dl russin
ca 0,5 dl halvkrossade valnötter
 
Sätt ugnen på 200 grader. Mosa bananerna och blanda allt (gärna blött för sig och torrt för sig innan). Låt stå en stund. Klicka ut smeten på bakplåt med papper och platta till/forma med en sked. Grädda i mitten av ugnen tills de fått fin färg - ca 10-15 min.
 
Versionen jag gjorde idag fick den svaga banansmaken (som kan irritera ibland) att helt försvinna. De är verkligen goda och väldigt mättande.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0