Jobb - träningsbrist - lchf - trötthet - helg

Första arbets-/vardagsveckan är avklarad nu efter ledigheten. Den kan sammanfattas i ord som; tung, trött, träningsbrist, mörk. Min kropp gick ner i aktivitet under de dryga två julveckorna, och när jag kom tillbaka nu så insåg jag hur fysiskt tungt jobbet och vardagen är...
 
Jag kände dock hur kroppen vaknade till liv för varje arbetsdag, men ändå hann jag bara med en kortkort jogg med hunden, och lite yoga under veckan (plus en timmes yoga och 8-9 km löp under lediga måndagen då) .. Det är helt sjukt hur mörkret påverkar, och jag är väldigt glad över snön som fallit och ljuset den för med sig. Hur kan lite snö göra allt så mycket ljusare så snabbt? Som att någon tänt en lampa. 
 
Nästintill kolsvart vid samma tid för ett par dagar sen.. 
 
Kanske tröttheten också kommer lite av att jag försöker avgifta mig från allt socker jag konstant stoppat i mig i jul. Lchf gäller, ungefär, och orken har i veckan blivit jämnare och bättre - samtidigt som sockersuget blir allt mindre - för varje dag. Kan dock inte påstå att jag ätit galet mycket jämfört med "normalsvensken" under jul. Sedan jag för några år sedan gått över till att helst basera min kost främst på fett och protein, så går det inte att äta sådär något mer. Ett konstant inflöde av kakor/godis, ta macka till frukost/mellanmål/tillbehör, pastamiddagar osv. .. Förstår inte hur någon kan orka med en hel dag när den börjar med vetebröd i magen. 
 
Idag har dagen spenderats hemma, och typiska hushållssysslor har hägrat (det är såå underbart när sånt är klart). Tillsammans med annat trevligt såsom sovmorgon, lchfbakning, vintriga promenader med mina finingar och en timmes styrka med fokus på rumpa och axlar (eller äh, vem försöker jag lura; med "fokus" på hela kroppen - som vanligt ;P) blev det en väldigt bra dag i mina ögon. Björn även har gått och blivit långkok-kungen och bjöd ikväll på fläsklägg som kokats så att det nästan föll av benen (mört alltså) - tillsammans med pepparrotsspetsat blomkålsmos, samtidigt som vi tittade på Det största äventyret (helt OK nöjesprogram, äntligen). 
 
Lchfblåbärsmuffins 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0